.....................



چرا «فاطما گل» این قدر پرطرفدار است؟

«فاطما گل» که عنوان پولسازترین سریال ترکیه را از آن خود کرده تاکنون در 138 کشور روی آنتن رفته، این یعنی «فاطما گل» سریال خوبی است؟ دلیل گرایش فرهنگ های مختلف به این سریال چیست؟

«سریال «فاطما گل» به عنوان سریالی که در سال 2015 بیشترین فروش خارجی را برای تلویزیون ترکیه به همراه داشته، برگزیده شد.»روز گذشته وقتی با بند اول خبر ایسنا مواجه شدیم به ذهن مان خطور کرد که لابد منظور، شبکه های فارسی زبان است. به سطرهای بعدی که رجوع کردیم دیدیم ماجرا فراتر از این است؛ این سریال که از سال 2010 تا 2012تولید شده، در حوزه فروش خارجی محصولات تلویزیونی ترکیه پول سازترین اثر نام گرفت.

صادرات «فاطما گل» از سال 2006 آغاز شد و سپس به خاورمیانه، اروپای مرکزی، آمریکای لاتین، آمریکا، آسیا و آفریقا راه پیدا کرد. بله، دامنه گسترش «فاطما گل» که در ادبیات رسانه ای و نیز نمایشی ما به عنوان یک اثر حقیر مورد شوخی و طعنه است، خیلی فراتر از تصورمان است.

 

اخبارفرهنگی,خبرهایبازیگران,فاطما گل

 

برای واکاوی این مسئله سراغ خشایار الوند رفته ایم و چند موضوع را واکاوی کرده ایم؛ این که فروش بالای این سریال دلیل بر کیفیت آن است؟ چرا «فاطما گل» پرفروش است و در ایران خواهان دارد؟ اگر سطح کیفی تولیدات وطنی بالا برود آیا عرصه برای ترک تازی باز است؟

یک یادآوری
نه نیاز به یادآوری است و نه قابل کتمان؛ سریال های ساخت کشور ترکیه که چند سالی است از شبکه های فارسی زبان ماهواره پخش می شود، در ایران طرفداران زیادی دارد. اگر جز این بود، در فضای رسمی رسانه، گفتگوهای متعدد مسئولان و کارشناسان درباره تاثیر سوء این سریال ها وجود نداشت.

 

چرا سریال های ترکی طرفدار دارند؟

همین مسئله سرفصل پرسش اول مان از خشایار الوند است. سوال کردیم احتمالا شنیده اید سریال «فاطما گل» توانسته بیشترین فروش خارجی سریال های ترکی را از آن خود کند؛ به نظر شما چه ویژگی در سریال های ترکی وجود دارد که اینقدر از آن استقبال می شود؟ «راستش را بخواهید من این سریال ها را نمی بینم اما برای خود من هم جالب است که با وجود اینکه آنها را نمی بینم اما از آشنایان دور و نزدیک باخبر می شوم که مثلا چه کسی از چه کسی خواستگاری کرده است یا فلان مدل جواهرات در یک سریال بسیار معروف بوده است و ... به نظر من اولین وجهی که خیلی جذابیت ایجاد می کند، وجه ظاهری و بصری است.

بارها شده جمله هایی مبنی بر اینکه این مدل مبل در فلان سریال ترکی و در خانه فلان کاراکتر سریال بوده است را شنیده ایم و این دقیقا چیزی است که ما در سریال های خود نداریم.»

الوند بعد از این که به خلأ وجود برخی عناصر جذاب در سریال های وطنی اشاره می کند، سراغ نکته دیگری که پایه سریال های ترکی را تشکیل می دهد، می رود: «عامل دیگر فراگیری سریال های ترکی قلاب همیشگی آنها است؛ یعنی خیانت، جدایی، بارداری ناخواسته و ...»

 

اخبارفرهنگی,خبرهایبازیگران,فاطما گل

 

عرصه برای سریال های ترکی باز است
خشایار الوند تاکید می کند وجود این المان ها در سریال های ترکی، هرگز مزیت نیست و به دم دست ترین شکل مورد استفاده قرار می گیرد. بعد هم یادآوری می کند که اگر به مخاطب ایرانی محصول خوب عرضه شود، سریال های ترک جایی برای جولان ندارند: «با اینکه این داستان ها و اتفاقات در سریال های ترکی بسیار سطحی است اما اگر واقع بین باشیم متوجه می شویم که وقتی خوراک مناسب وجود نداشته باشد، آدم شده با سوسیس و کالباس هم خودش را سیر نگه می دارد.»

شواهد تاریخی
الوند برای گفته اش به عقب برمی گردد؛ یعنی دوران اوشین: «البته این اتفاق فقط مربوط به الان نیست. دهه شصت همه خانواده های ایرانی سریال «اوشین» را نگاه می کردند. سریالی کند و کشدار که فقط مناسب شب های بی برنامه تلویزیون بود. حالا در مورد سریال های ترکی هم می شنویم که مثلا پانزده قسمت طول می کشد تا یک خواستگاری انجام شود! این در واقع همان قلاب ملودرام با ترفند تشنه نگه داشتن تماشاگر است که تا پایان صدها قسمت این همراهی و استقبال ادامه پیدا می کند.»

اخبارفرهنگی,خبرهایبازیگران,فاطما گل

 

تولیدات خودمان را تقویت کنیم
این فیلمنامه نویس تاکید می کند که سریال سازان وطنی اگر شرایط خوبی برای تولید داشته باشند، بدون دست یازیدن به جذابیت های کاذب هم می توانند آثار خوبی تولید کنند. او از «شهرزاد» عاریت می گیرد: «در حال حاضر ما نمونه بسیار خوبی داریم که با هوش و برنامه ریزی درست توانسته از عوامل جذابیت به درستی استفاده کند و خوب هم پیش برود. منظورم سریال «شهرزاد» است.

با اینکه داستان این سریال در دهه سی شمسی می گذرد اما اگر دقت کرده باشید، فقط عمارتی که لوکیشن خانه آقا بزرگ است، هشتصد رنگ مختلف در آن است که واقعا چشم را می نوازد و آدم را برای دیدن آن به وجد می آورد. البته باز هم مرزهایی وجود دارد که نحتی «شهرزاد» هم نمی تواند در تلویزیون پخش شود.»

ریشه اجتماعی ماجرا
کشورهای اروپای مرکزی و کشورهای آمریکای لاتین که خودشان سریال های پرمخاطبی دارند و زمانی همین کانال های فارسی زبان ماهواره ای از سریال های آنها تغذیه می شدند جزو خریداران سریال های ترکی و به ویژه همین فاطما گل هستند. از الوند می پرسیم چرا این کشورها باید برای پخش این سریال مبلغی را خرج کنند، آن هم زمانی که تولیدات این کشورها چه از نظر محتوا و تکنیک فرق چندانی با هم ندارند؟ «خب اول از همه باید اعتراف کرد که سریالی مثل «فاطما گل» کار خودش را خوب انجام داده. بعد هم باید اشاره ای داشته باشم به روزهای پیش از انقلاب که با وجود اینکه تلویزیون ایران سریال تولید می کرد اما سریال چند هزار قسمتی «روزهای زندگی» که تولید دسته چندم تلویزیون آمریکا بود، در ایران طرفداران بسیار زیادی داشت. پس می توان این طور گفت که در همه کشورهایی که انسان های محروم، ناکام و آرزومند رسیدن به طبقه بالاتری از اجتماع وجود داشته باشد، دیدن این نوع سریال ها و همذات پنداری با شخصیت های داستان باعث استقبال می شود.»

زورشان به «بازی تاج و تخت» نمی رسد
خشایار الوند بعد از این سراغ دلیل دیگری می رود که باعث پرفروش شدن «فاطما گل» شده. «از طرفی مسئله مهمتری مطرح است که باید دید این کشورها (به عنوان مثال آمریکای لاتین و اروپای مرکزی) برای خرید این سریال ها و به طور مشخص برای «فاطما گل» چقدر پول خرج کرده اند و آن را با چه قیمتی خریداری کرده اند. مثلا الان یک نمونه بسیار خوب که می توان در مقام قیاس با این سریال نام برد، سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت» است که شش فصل از آن تولید شده اما فقط پانزده کشور توانسته اند آن را خریداری کنند و هر کشوری توانایی خریداری حق پخش این سریال را ندارد. مثلا در نظر بگیرید یک شبکه کابلی در آفریقای جنوبی برای پر کردن کنداکتور خود، با قیمتی که با بودجه اش هم خوانی داشته باشد، می تواند یک سریال ترکی بخرد. این هم آمار صادرات آن سریال را افزایش می دهد.»

 

اخبارفرهنگی,خبرهایبازیگران,فاطما گل

 



:: موضوعات مرتبط: ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در چهار شنبه 8 ارديبهشت 1395

و ساعت 12:17


«ددپول»، آقای جنگ های تن به تن

فیلم ابرقهرمانی «ددپول» با بودجه نسبتا کم موفق شده فیلم پرسر و صدای استودیوی رقیبش «بتمن علیه سوپرمن» را به زانو دربیاورد. چه کسی می داند سروکله ددپول از کی و کجا پیدا شد و چطور به چنین موفقیت مهمی رسید؟
 

 تصور کنید سال ها وقت صرف کاری بشود که هر بار به بن بست بخورد و دوباره و چندباره جواب «نه» بگیرد. بیشتر مردم این جور وقت ها ناامید و تسلیم می شوند. خیلی ها از موضع شان کوتاه می آیند و تلاش می کنند دست کم بعضی از ایده هایشان را به سرانجام برسانند. نه همه رویاهایی را که در سر داشتند اما ماجری تیم میلر، کارگردان و رایان رینولدز، بازیگر با همه آدم های معمولی فرق دارد.

 آنها سال های سال برای به تصویر کشیدن برداشت شخصی شان از داستان شخصیت ددپول دویدند و تلاش کردند، به امید اینکه یک روز استودیوی فاکس چراغ سبز نشان بدهد و بودجه ساخت فیلم را در اختیارشان بگذارد. آنها سرانجام به هدف شان رسیدند و ابرقهرمان داستان های مصور «مارول» را به عنوان ستاره اصلی یک فیلم سینمایی به پرده سینماها آوردند. به محض اکران، فیلم با چنان موج استقبالی از طرف سینماروها و منتقدها رو به رو شد که توانست رکورددار پرفروش ترین فیلم درجه R تاریخ سینما شود.

آقای جنگ های تن به تن


 حالا کار به جایی رسیده که مدیران فاکس خواهان ساخته شدن قسمت دوم دد پول هستند. این میزان موفقیت برای فیلمی که تنها با یک سوم بودجه معمول فیلم های ابرقهرمانی ساخته شده، کمی عجیب است و به زعم بعضی ها اصلا باورکردنی نیست اما چطور شد که بالاخره ددپول مهمان سینماهای دنیا شد و به دل هواداران فیلم های ابرقهرمانی و منتقدهای سختگیر نشست؟ بخوانید و کشف کنید.

اطلاعات فوری

ددپول (Deadpool)


• امتیاز IMDb: 8.3 از ده

• راتن تومیتوز: 83 درصد

• کارگردان: تیم میلر

• نویسندگان: رت ریز، پل ورنیک

• بازیگران: رایان رینولدز، مورنا باکاری، تی جی میلر

• بودجه ساخت: 58 میلیون دلار

• فروش جهانی: 754.2 میلیون دلار

• ژانر و مدت زمان: اکشن، کمدی، ماجراجویی- 108 دقیقه

• تاریخ اکران: 12 فوریه 2016 (آمریکای شمالی)

اگر صبرکنی

اگر میانه تان با فیلم های مارولی و ابرقهرمانی چندان خوب نباشد و کلا گارد داشته باشید نسبت به تماشای این جور فیلم ها، شاید باورتان نشود اما ددپول اصلا از آن مدل پروژه های دم دستی نبوده که سازندگانش یک شبه تصمیم بگیرند داستانش را روی پرده سینما بیاورند. ماجرای تولید این ابرقهرمانی سری دراز دارد که به زمستان سال 2004 برمی گردد؛ زمانی که «نیو لاین سینما» قصد داشت این پروژه را جلوی دوربین ببرد اما یک ماه بعد ورق برگشت و مدیران استودیو پشت پای محکمی به ابرقهرمان داستان های مصور مارول زدند و این شد که پروژه رسید به دست استودیوی «فاکس قرن بیستم».

آقای جنگ های تن به تن


باز هم چهار سال گذشت و ددپول همچنان در آب نمک خوابیده بود تا اینکه بالاخره بهار 2009 از راه رسید. رایان رینولدز آن موقع تازه بازی در نقش شخصیت ددپول را در فیلم «خاستگاه مردان ایکس: ولورین» (X-Men Origins: Wolerine) به پایان برده بود.

فاکسی ها پروژه ددپول را سپردند به دست نویسنده ها و آوریل 2011 بود که میلر برای کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی اش استخدام شد اما فکر نکنید فاکسی ها به همین راحتی بله را گفتند و اجازه دادند حدود 60 میلیون دلار بیخود و بی جهت خرج فیلمی شود که سرنوشتش اصلا معلوم نبود و ساختنش ریسک محسوب می شد. دل تان می خواهد بدانید چه اتفاقی افتاد که صاحبان فاکس چراغ سبز نشان دادند؟ قضیه از این قرار است...

افشاگری خوش یُمن

زمستان سال 2012 میلر و تیم اش یک حلقه فیلم سه دقیقه ای ضبط کردند تا بالاخره مدیران اصلی استودیوی فاکس مجاب شوند این فیلم جواب می دهد و اجازه ساختش را صادرکنند. تابستان 2014، فیلم سه دقیقه ای علنی شد و ناگهان طرفداران پروپا قرص مارول واکنش های مثبت حیرت انگیزی از خودشان نشان دادند. این شد که زبان مدیران بسته و قاصر و تولید فیلم آغاز شد. بامزه اینکه آن فیلم سه دقیقه ای به قدری هوادار پیدا کرد و با ابراز احساسات رو به رو شد که سازنده ها تصمیم گرفتند این همه انرژی مثبت را بی جواب نگذارند و بخشی از آن را در فیلم اصلی بازآفرینی کنند. تکمیل گروه بازیگران فیلم اوایل سال 2015 انجام شد. گروه سازنده عازم ونکوور کانادا شدند و فیلمبرداری پروژه را در مدت 48 روز به پایان بردند.

دروغ سیزده به سبک رینولدز

رینولدز در یک حرکت ناجوانمردانه تصمیم گرفت روز اول آوریل که به روز دروغ آوریل معروف است به هواداران بلوف بزند. به همین خاطر دست به دامن صفحه توییترش شد و نوشت که فیلم برای افراد بالای 13 سال مجاز خواهدبود (13-PG) و این یعنی آن همه امید هواداران برای تماشای صحنه های خشونت آمیز نقش برآب می شد و یک جورهایی ددپول تبدیل به فیلم کودک می شد! اما رینولدز کمی بعدتر تایید کرد که صرفا مزه ریخته و فیلم با درجه بندی آر (R-Rated) به نمایش درمی آید و این یعنی تماشای فیلم برای افراد زیر 17 سال اکیدا ممنوع است مگر اینکه بزرگ تر یا فرد عاقل و بالغی همراه شان باشد.

آقای جنگ های تن به تن


من دیگه بچه نمی شم!

رینولدز یک ادعای مهم دیگر را هم به زبان آورده و آینده نشان می دهد که چنین ادعایی تا چه حد از جنس همان مزه پرانی های سابقش بوده است. این بازیگر سی و نه ساله گفته ددپول آخرین شخصیت از کتاب های کمیک خواهدبود که نقش اش را در سینما ایفا خواهد کرد و دیگر هیچ وقت در نقش این مدل شخصیت ها جلوی دوربین نخواهدرفت.

فعلا که رینولدز از حضور در دنباله بعدی ددپول استقبال کرده باید دید چقدر به ادعایش وفادار می ماند. با احتساب ددپول، این بازیگر تا امروز در پنج فیلم که با اقتباس از کتاب های کمیک و داستان های مصور ساخته شده اند، بازی کرده، از جمله نقش «پادشاه هانیبال» در فیلم مارولی «تیغه: سه گانی» (2004)، نقش «وید ویلسن» در فیلم «خاستگاه مردان ایکس: ولورین» (2009)، نقش «هال  جردن» در فیلم 2011 «فانوس سبز» که براساس کمیک های دی سی (DC) ساخته شده و نقش «نیک واکر» در «اسب سیاه» (2013).

به هر حال که بازی در نقش ددپول، رینولدز را به روزهای اوجش برگردانده و باعث شده یک بار دیگر اسمش سر زبان ها بیفتد. جالب اینکه به رینولدز اجازه داده اند لباس ددپول را پیش خودش نگه دارد و در نتیجه مجبور نیست  آن را به آرشیو لباس استویو برگرداند. نکته بامزه دیگر اینکه رینولدز بازیگری را از سال 1991 شروع کرد؛ یعنی همان سالی که شخصیت ددپول به دنیای داستان های مصور معرفی شد.

داستان دیوار چین و سانسورچی

چین از همان ابتدا از اعطای مجوز اکران فیلم خودداری کرد. ممکن است بپرسید خب چه اهمیتی دارد که فیلم در سرزمین چشم بادامی ها نمایش داده بشود یا نشود؟! واقعیت این است که بعد از آمریکای شمالی، چین به عنوان دومین بازار بزرگ سینمای جهان شناخته می شود و بسیاری از فیلم هایی که از مزیت نمایش جهانی برخوردارند از جمله «جنگ های ستاره ای 7» برای ثبت رکوردهای جدید و بالارفتن آمار فروش شان روی استقبال سینماروها در چین حساب باز می کنند.

معروف است که چینی ها فیلم های خارجی را با عیار خاص خودشان می سنجند؛ مثلا به این نکته توجه می کنند که در فلان فیلم آیا هیچ کاراکتر چینی ای وجود دارد یا نه یا قصه اش چقدر به چینی ها و کشورشان ارادت دارد. با این حال، سر ماجرای نمایش ددپول، مسئله این دو نکته نبود. چینی ها اصولا با نمایش افراطی خشونت و استفاده از زبان خشن در فیلم ها مشکل دارند و انگار نه انگار که خودشان عمری استاد هنرهای رزمی و له و لورده کردن حریف هایشان بوده اند! در هر صورت فیلم های درجه آر اغلب از زیر دست سانسورچی های چین جان سالم به در نمی برند و این شد که ددپول از قافله اکران فیلم های خارجی در این کشور جا ماند. هرچند، سانسورچی ها به حذف و تدوین دوباره فیلم رضایت داده بودند اما دیدند حجم ایرادات شان به فیلم به قدری زیاد است که بهتر است از خیر نمایش آن در چین بگذرند و نمایش آن را در سینماها به کلی ممنوع اعلام کنند و همین اتفاق هم افتاد.

آقای جنگ های تن به تن


شگفتی ساز به معنای واقعی کلمه

فروش ددپول تا امروز در باکس آفیس جهانی از مرز 754 میلیون دلار گذشته، بدون این که بازار چین کوچک ترین نقش و سهمی در این موفقیت خیره کننده داشته باشد و یادتان نرود همه اینها در حالی است که بودجه ساخت ددپول خیلی کمتر از- تقریبا یک سوم- فیلم های ابرقهرمانی پرسروصدایی مثل «مردان ایکس»، «مردان آهنین»، «انتقامجویان» یا حتی سری فیلم های «کاپیتان آمریکا» بده است. همین تازگی، فیلم تیم میلر موفق شد رکورد تازه ای بزند و به پرفروش ترین فیلم درجه آر تمام دوران ها تبدیل شود.

درست است که محدودیت ها ناگزیر از تعداد مخاطبان فیلم کم کرد اما نقدهای مثبت و واکنش تحسین آمیز منتقدها باعث شد این فیلم بتواند در کمال ناباوری رکورد «ماتریکس: تنظیم مجدد» (The Matrix Reloaded) را پشت سر بگذارد و تبدیل به پرفروش ترین فیلم درجه R تمام دوران ها شود. فیلم علمی- تخیلی برادران واچووسکی با بازی کیانو ریوز که در سال 2003 روانه پرده سینماها شد، در باکس آفیس جهانی 742 میلیون دلار فروخت و بیش از یک دهه رکورددار بود.

درواقع، کار به جایی رسیده که موفقیت چشم گیر ددپول باعث شده تحلیلگران، فرمول جدیدی از فیلم های مارولی را پیش بینی کنند که با هدف قراردادن مخاطب بزرگسال، در آینده ای نزدیک سینماهای سراسر دنیا را قبضه خواهدکرد.

ددپول به روایت کارگردان فیلم اولی

تیم میلر قبل از کارگردانی، به طور تخصصی در حوزه جلوه های ویژه فعالیت داشت و به سرانجام رساندن ددپول به عنوان اولین تجربه کارگردانی اش موفقیت بزرگی برایش محسوب می شد. خودش درباره قهرمانی اولین فیلم اش می گوید: «قصه ددپول خیلی شخصی است. او از آن مدل شخصیت هایی نیست که با یک نفر دیگر که قصد تصاحب دنیا را دارد در جدال باشد. درعوض، از آن تیپ آدم های کف خیابانی است که می رود به جنگ فروشنده های مواد مخدر.» و مایلید بدانید نظر میلر درباره بازیگر نقش اصلی اش چیست؟

آقای جنگ های تن به تن


خودش می گوید: «هرگز هیچ کس دیگری جز رایان را نمی توان برای بازی در این نقش تصور کنم. او همه چیز تمام است؛ خوش تیپ است، هیکلش ورزشکاری است و بازیگر فوق العاده خوبی است و از آن مهم تر حس شوخ طبعی و طنز در وجودش هست. ضمن اینکه به همان اندازه باهوش است. خلاصه که توی دنیای واقعی، او خودش یک پا ددپول است!»

ددپول کیست و از کجا آمده؟


نیمه پنهان مرد نقاب دار


خودتان را بگذارید جای یکی از مقامات اطلاعاتی جهان مارول و تصور کنید اگر پرونده شخصیت سرکشی مثل ددپول جلویتان باز بود با چه اطلاعاتی مواجه می شدید؟! تابعیتش مال کجاست؟ اصل و نسب و گذشته اش چی بوده و چه قابلیت هایی دارد؟! حتما شگفت زده می شوید وقتی بدانید با چه اعجوبه ای طرف هستید!

نام ابرقهرمان: ددپول/ Deadpool

جهان:
جهانی مارول

نام واقعی:
وید ویلسن/ Wade Wikson

اسامی مستعار:
جک، چیونو ساکی، رُدس، کورپس، لوپز، هابگابلین، تام کروز، پیتر پارکر و...

قد و وزن:
187 سانتی متر، 95 کیلوگرم

هویت:
رسمیت یافته نزد مقامات دولت کانادا

تبعیت:
کانادایی

آقای جنگ های تن به تن


گذشته:
بخش عمده ای از گذشته وید ویلسن در هاله ای از ابهام است. در کودکی مادرش را بر اثر ابتلا به سرطان از دست داده و پدرش که یک فرد نظامی بوده، او را مورد آزار و اذیت فیزیک قرار داده. وید در دوران نوجوانی سر به راه نبود و مرتکب خلاف می شد که احتمالا ریشه در لجاجت با پدرش داشته است.

به هرحال، یک شب که وید با دوستانش مشغول خوشگذرانی بود، پدرش او را پیدا و تلاش می کند از جمع دوستانش جدایش کند که ناگهان یکی از دوستان وید هفت تیر پدر او را می دزدد و تیر خلاص را شلیک می کند؛ پدر وید کشته می شود. او در مدت کوتاهی به خدمت ارتش در می آید و بعد از آن به حرفه مزدوری روی می آورد. وید که آخرین سال های نوجوانی اش را پشت سر می گذارد، تنها ترور کسانی را می پذیرد که احساس می کند سزاوار مرگ هستند. هر بار که در انجام وظیفه اش شکست می خورد از جراحی پلاستیک و فناوری های پیشرفته به منظور تغییر هویت خود استفاده می کند.

سال ها بعد «تی- ری» ددپول را متهم می کند که همسر او را به قتل رسانده و هویتش را دزدیده اما ددپول در پی بازیابی حافظه خود متوجه می شود که این اتهامات دروغی بیش نیست و...

قابلیت ها:
ددپول استاد جنگ های تن به تن است و در نبرد غیرمسلحانه مهارت های ویژه ای دارد. به علاوه مهارت بی نظیری در به کارگیری تکنیک های ترور دارد و استاد بی بدیل این عرصه است. او تیراندازی قابل است و در تیراندازی با سلاح های تیغه دار فوق العاده خبره است (اغلب دو شمشیر با خودش حمل می کند که آنها را به پشتش می بندد). و همچنین به زبان های ژاپنی، آلمانی، اسپانیایی و چندین زبان دیگر مسلط است.



:: موضوعات مرتبط: ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در شنبه 4 ارديبهشت 1395

و ساعت 15:51


 
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 
سینما یعنی... (16)
 


:: موضوعات مرتبط: ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در شنبه 4 ارديبهشت 1395

و ساعت 12:33



صفحه قبل صفحه بعد

.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by mahdiiyar ::.
.:: Design By :
wWw.loxblog.Com ::.




این وبلاگ صرفا جهت راهنمایی،مشاوره و اطلاع رسانی ساخته شده است.آشنایی با قوانین پناهندگی زیر نظرسازمان ملل




دلنوشته
گوناگون
جملات ادبی
عکاسباشی
کاتاتونیک
زندگی زیباست
جملات و عکس نوشته های الهام بخش و زیبا برای زندگی
پاراگراف کتاب
اشعار
احمد شاملو
حكيم عمر خيام نيشابوري
سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)
پروین اعتصامی
قیصر امین پور
فریدون مشیری
ایران همیشه سبز
تونل زمان
فوتبال یعنی
ستاد مبارزه با چرندیات
به سوی دموکراسی
رگا
هیچ
مهدیاریسم
یک کلام حرف حساب
سبک زندگی
آلزایمر
کپشن خاص
کاف
دیالیکت




مهدی افشارزاده




آیا حذف اکانت مشکل ریپورت را حل می کند؟
اینستاگرام؛ چگونه فالوور بیشتری جذب کنیم؟
چرا «فاطما گل» این قدر پرطرفدار است؟
ربات های تلگرامی که شما را همه فن حریف می کند+ آموزش
ردیاب ارزان ماشین
همسریابی دائم
جلو پنجره جک جی 5
همه چیز درباره درگاه پرداخت

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تریبون تنهایی من و آدرس mahdiiyar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا












تنهایی , جملات زیبا , اس ام اس های عاشقانه , جملات عاشقانه , عکس , خیانت , عاشقانه , طبیعت , منظره , بوسه , بغل , رومانتیک , جملات زیبا,اس ام اس های عاشقانه,جملات عاشقانه , عاشقی , دلنوشته ,




»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 200
بازدید دیروز : 208
بازدید هفته : 408
بازدید ماه : 796
بازدید کل : 45613
تعداد مطالب : 1223
تعداد نظرات : 232
تعداد آنلاین : 1