.....................



خواستگارتان پاپ دوست دارد یا سنتی؟

اگر همین امشب، مردی به خواستگاری‌تان بیاید، چه قدمی برای شناختنش برمی‌دارید؟ درمورد کودکی‌اش از او می‌پرسید یا اینکه از کسب‌و‌کار و درآمدش سوال می‌کنید؟ شناخت مردی که قرار است با او زندگی مشترک داشته باشید، قطعا در یک نشست دو، سه ساعته و با پرسیدن چند سوال ممکن نیست، اما محققان می‌گویند اگر نگاهی به پلی لیست تلفن همراهش بیندازید یا اینکه درمورد موسیقی و علائق‌اش با او گپ بزنید، پی بردن به ویژگی‌های شخصیتی‌اش برای‌تان آسان‌تر می‌شود.

به باور محققان موسیقی‌ای که افراد مختلف گوش می‌کنند، می‌تواند ویژگی‌های پنهان شخصیت‌شان را آشکار کند و به شما بگوید چه شخصیتی دارند و چطور زندگی می‌کنند. اگر هنوز ادعاهای ما را باور نکرده‌اید، این مطلب را بخوانید. ما شما را با آخرین یافته‌های پژوهشی در این مورد آشنا می‌کنیم.

پاپ دوست دارد یا سنتی؟


هوی متال دوست‌ها

عصبی و خلاق

گرچه کسانی که میانه‌ای با موسیقی هوی متال ندارند، تصور می‌کنند دوستداران این موسیقی خشن و پر شر و شور هستند، اما محققان می‌گویند کسانی که از شنیدن موسیقی هوی متال لذت می‌برند، آدم‌های آرامی هستند که با‌وجود ظاهر عجیب و غریب‌شان شخصیتی مثبت دارند. البته در بررسی‌های قبلی پژوهشگران اعلام کرده بودند که با‌توجه به مطالعات انجام شده، کسانی که به موسیقی الکترونیک علاقه‌مندند، افرادی عصبی‌مجاز به‌شمار می‌آیند.

البته بررسی‌های محققان درمورد ارتباط علاقه‌مندی‌های آدم‌ها با شخصیت‌شان هنوز ادامه دارد. اما نتایجی که تاکنون در زمینه ذائقه موسیقیایی انجام شده، ویژگی‌های متفاوتی را به‌عنوان خصوصیات اخلاقی هواداران موسیقی متال معرفی می‌کند.

سنتی ایرانی

باهوش

اگر می‌خواهید همسری باهوش و با عزت نفس را انتخاب کنید، سراغ کسی بروید که از شنیدن صدای شجریان و شهرام ناظری لذت می‌برد و به صدای تار حسین علیزاده آرام می‌شود. از نظر محققان سنتی ‌دوست‌ها آدم‌های باهوشی هستند و خودشان هم این موضوع را‌ می‌دانند. این آدم‌های درون‌گرا، معمولا عزت نفس بالایی دارند. آنها اهل تئاتر هستند، می‌توانند در کارهای‌شان به پشتوانه هوش بالای‌شان موفق باشند اما پیش از این محققان ادعا کرده بودند که کلاسیک‌دوست‌ها افرادی خسته‌کننده هستند.

این گروه از محققان ادعا کرده بودند که دوستداران موسیقی کلاسیک افرادی ساکت اما خونگرم هستند و آنها هم تایید کرده بودند که کلاسیک‌دوست‌ها آدم‌هایی مسئول و هوشمند هستند. البته پژوهشگران در بررسی‌های قبلی گفته بودند که این گروه از دوستداران موسیقی چندان تناسب اندام ندارند و ظاهرشان هم چنگی به دل نمی‌زند.

فولکلور، جاز و بلوزدوست‌‌ها

متفکر

خواستگارتان با موسیقی محلی میانه‌اش چطور است؟ اهل جاز گوش کردن است؟ اگر موسیقی غربی گوش می‌کند چه ترانه‌هایی را بیشتر دوست دارد؟ اگر از موسیقی غیرایرانی زیاد سر در نیاورید، شناختن خواستگاری که موسیقی غربی گوش می‌کند برای‌تان سخت می‌شود. برای مثال محققان می‌گویند کسانی که موسیقی فولکلور، جاز و بلوز دوست دارند، درست مثل دوستداران موسیقی سنتی، آدم‌های خلاقی هستند و از تجربیات تازه استقبال می‌کنند.

البته از آنجایی که دوستداران موسیقی فولکلور شباهت زیادی با دوستداران موسیقی جاز و بلوز دارند، شناخت آدم‌هایی که کارهای فولکلور ایرانی را گوش می‌کنند، می‌تواند برای‌تان آسان باشد. آنها در سیاست هم میانه‌رو و اعتدال‌گرا هستند و به آزادی معتقدند. دوستداران این موسیقی‌ها، از موسیقی به‌عنوان ابزاری برای ورزش دادن مغزشان استفاده می‌کنند و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای خلاق‌تر بودن و باز شدن ذهن‌شان کمک می‌گیرند. از نظر گروهی دیگر از محققان هم جاز‌دوست‌ها آدم‌های متفکر، صلح‌دوست و آزادی‌خواهی هستند که برخوردشان با آدم‌های دیگر دوستانه است. این پژوهشگران راک‌دوست‌ها را به‌عنوان آدم‌هایی خونگرم معرفی می‌کنند.

کانتری‌دوست‌ها

سختکوش و سنتی

از کسانی که موسیقی کانتری گوش می‌کنند انتظار روشنفکر بودن نداشته باشید. این آدم‌ها بیشتر از هر کسی روی مواضع خشک و بی‌منطقی که نسل به نسل به آنها منتقل شده پا فشاری می‌کنند و حاضر نیستند به‌روز شوند. یک سبک موسیقی محلی در آمریکاست که به‌صورت بسیار گسترده در بسیاری از ایالت‌ها نواخته شده و طرفداران بسیاری هم دارد.

از آنجا که پژوهشگران ایرانی هنوز پژوهش جامعی را در‌مورد ارتباط موسیقی با خلق‌و‌خو و شخصیت انجام نداده‌اند، قاطعانه نمی‌توان گفت که دوستداران موسیقی نواحی در ایران هم، ‌چنین ویژگی‌هایی را از خود نشان می‌دهند یا نه، اما آنچه پژوهشگران با قطعیت اعلام کرده‌اند این است که دوستداران موسیقی کانتری یا همان موسیقی محلی که در برخی ایالت‌های آمریکا نواخته می‌شود، علاقه زیادی به گوش کردن انواع دیگر موسیقی، به‌ویژه انواع مدرن موسیقی ندارند. این موسیقی‌دوست‌های بی‌تکلف، معمولا آدم‌های برون‌گرا، اهل کار و سختکوشی هستند.

هیپ‌هاپ دوست‌ها

برون‌گرا

این روزها بساط شنیدن موسیقی هیپ‌هاپ در میان جوانان داغ است و محققان ویژگی‌های جالبی را به‌عنوان صفات شخصیتی این گروه از موسیقی دوست‌ها معرفی می‌کنند. از نظر آنها شنوندگان موسیقی پر‌انرژی و ریتمیک هیپ‌هاپ، بیشتر از هر‌کسی به لذت بردن از زندگی با موسیقی اهمیت می‌دهند. آنها عاشق همخوانی با خواننده محبوب‌شان در زمان شنیدن موسیقی هستند و معمولا ترجیح می‌دهند هدفون‌شان را در گوش بگذارند و به تنهایی اما با صدای بلند موسیقی مورد‌علاقه‌شان را بشنوند. آنها برون‌گرا هستند و در عین حال عزت‌نفس بالایی هم دارند.

این افراد معمولا وقتی فکری به سرشان بزند، بلافاصله آن را به زمین می‌آورند و از نظر ویژگی‌های شخصیتی شباهت زیادی با دوستداران موسیقی رپ دارند. پیش از این در بررسی‌هایی که محققان در دانشگاه کمبریج انجام داده بودند، مشخص شد که طرفداران موسیقی رپ بدنی سالم و متناسب دارند اما نسبت به دیگر دوستداران موسیقی، خشونت‌طلب‌تر و پرخاشگرتر هستند.

پاپ دوست دارد یا سنتی؟


پاپ دوست‌ها

اجتماعی  و برون‌گرا

اگر می‌خواهید با یک مرد معمولی اما دوست داشتنی ازدواج کنید، سراغ مردی بروید که عاشق موسیقی پاپ است. از نظر محققان در میان دوستداران موسیقی، سطح خلاقیت پاپ‌دوست‌ها معمولا از دیگران کمتر است. آنها آدم‌هایی با نگرانی‌های ریز و درشت هستند اما اجتماعی، اهل گشت‌وگذار، خوش‌مشرب و البته با عزت نفس بالا هستند.

از نظر محققان، کسانی که موسیقی شاد گوش می‌کنند، آدم‌های برون‌گرایی هستند که از موسیقی برای خوب کردن حال‌شان و تنظیم خلق و خوی‌شان استفاده می‌کنند. برای این دسته از موسیقی دوست‌ها، موسیقی غذای روح و خوراکی برای آزاد کردن دوپامین بیشتر در مغز است. از نظر محققان، آنها آدم‌های آرام و ساده‌ای هستند و شناختن‌شان کار دشواری نیست.

راک دوست‌ها

آسان‌گیر اما خودخواه

مردی که تک‌تک آلبوم‌های یک خواننده راک را می‌خرد، می‌تواند مثل یک کوه باشد و با سختکوشی زندگی‌اش را بسازد. از نظر محققان، طرفداران موسیقی راک آدم‌های سختکوشی هستند. آنها بیشتر از دیگر موسیقی‌دوست‌ها به خودشان اهمیت می‌دهند و معمولا موسیقی موردعلاقه‌شان خاطره‌ای از یکی از تجربیات عاطفی‌شان را به یاد آنها می‌آورد.

آنها آدم‌های خلاقی هستند و از تجربیات تازه استقبال می‌کنند. گروه دیگری از طرفداران موسیقی راک هم پرانرژی هستند اما سطح همدلی‌شان با دیگران پایین است. محققانی که در دانشگاه کمبریج روی رابطه موسیقی مورد علاقه و ویژگی‌های شخصیتی تحقیق کرده بودند، گفته بودند که دوستداران سبک راک از احساسات ناپایداری برخوردارند و آدم‌هایی سرکش به‌شمار می‌آیند. از نظر آنها راک‌دوست‌ها، آدم‌های مسئولی نیستند و مودی به‌شمار می‌آیند.



:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:47


چه شخصیت‌هایی عکس دیگران را پخش می کنند؟

پخش فیلم خصوصی سوشا مكانی - دروازه‌بان تیم پرسپولیس - چند وقت اخیر سر و صدای زیادی به پا کرد که جریاناتش هنوز هم ادامه دارد. قشرهای مختلف جامعه واكنش‌های متفاوتی به این جریان نشان داده‌اند. عده‌ای از افراد مستقیما در دست به دست كردن این فیلم نقش داشته‌اند و عده‌ای به عكس، با تشكیل كمپین و انتشار اطلاعیه‌هایی با این مضمون كه «وارد حریم خصوصی دیگران نمی‌شوم» به نوعی اعتراض خود را به این جریان نشان دادند و سعی کردند در فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از وقوع دوباره اتفاقاتی این چنینی پیشقدم شوند.

البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقی رخ داده و گاهی اوقات افرادی که در این دام گرفتار می‌شوند به یک اصل مهم روانشناسی بی‌توجه هستند و حلقه‌های دوستی و صمیمیت‌شان در هم تنیده می‌شود. در روانشناسی موضوعی وجود دارد که بر اساس آن باید روابط‌تان با آدم‌های اطراف را مرز‌بندی کنید و افراد مختلف را خیلی زود به حریم خصوصی‌تان راه ندهید. در اینجا به شما می‌گوییم که جریان حلقه‌های ارتباط و صمیمیت آدم‌ها از چه قرار است و چطور باید از ورود افراد غریبه به حریم خصوصی  پیشگیری کنیم. علاوه بر این دكتر بهزاد تریوه، روانشناس و مشاور خانواده، درباره جزییات حریم خصوصی بیشتر  توضیح می‌دهد و  می‌گوید چه افرادی به حریم خصوصی دیگران تجاوز می‌کنند.

چه شخصیت‌هایی عکس دیگران را پخش می کنند؟


حلقه‌های صمیمیت را بشناسید

نموداری كه می‌بینید حلقه‌های روابط و صمیمیت نام دارد كه حد و مرز میزان نزدیکی و صمیمیت با افرادی را كه در زندگی اجتماعی ما نقش‌های متفاوتی دارند مشخص می‌كند. این نمودار از حلقه با رنگ‌های متفاوت تشكیل شده است.

- مركزی‌ترین حلقه دایره كه بنفش‌رنگ است مربوط به ماست و فقط خود ما در آن قرار داریم.

- در حلقه بعدی كه آبی‌رنگ است افراد درجه یك خانواده قرار می‌گیرند كه نزدیك‌ترین و صمیمی‌ترین افراد در زندگی اجتماعی ما محسوب می‌شوند.

-   حلقه بعدی سبزرنگ است و شامل صمیمی‌ترین دوستان ما می‌شود.

 -  در حلقه بعدی كه زردرنگ است دوستان ما قرار دارند.

 -  در حلقه نارنجی‌رنگ همكاران، آشنایان و افرادی كه آنها را می‌شناسیم جای می‌گیرند.

 -  حلقه آخر كه قرمز رنگ است شامل افراد غریبه است كه هیچ آشنایی و شناختی روی آنها نداریم و باید به شدت مراقب‌شان باشیم.

شاید یكی از دلایلی كه به حریم خصوصی افراد تجاوز می‌شود این باشد كه خود آنها نتوانسته‌اند به خوبی برای میزان صمیمیتی كه باید با اطرافیان‌شان داشته باشند و مقدار اعتمادی كه باید به آنها بكنند، حد و مرز مشخصی قائل شوند. 

طبیعی است هر چه افراد در حلقه‌هایی قرار می‌گیرند كه به مركز دایره نزدیك‌ترند میزان صمیمیت و اعتماد ما هم به آنها می‌تواند بیشتر شود. بنابراین باید با افرادی كه در حلقه‌هایی قرار می‌گیرند كه از مركز دایره فاصله بیشتری دارند، صمیمیت كمتری داشته باشیم و در تنظیم روابط‌مان با آنها حد و مرز دقیق‌تری را تعیین كنیم چون شناخت و اعتمادمان نسبت به آنها کمتر است.  

چه شخصیت‌هایی عکس دیگران را پخش می کنند؟


یک فضای نامرئی در اطراف شما

حریم خصوصی یك فضای نامرئی است كه دور تا دور هر شخص به صورت حائل وجود دارد كه آن فرد دوست دارد در آن فضا عادی و آزادانه رفتار كند و اگر فردی وارد این حریم بشود در او واكنش هیجانی فیزیولوژیكی ایجاد می‌شود. ضربان قلب او بالا می‌رود و احساس تنیدگی كرده و از این موضوع احساس ناراحتی می‌كند. این فضا می‌تواند منزل، اتومبیل، اتاق شخصی یا هر فضایی كه فرد احساس می‌كند نوعی مالكیت معنوی روی آن دارد، باشد.

به تعداد آدم‌های روی زمین حریم خصوصی وجود دارد

روانشناسان معتقدند كه فضا و حریم شخصی به فرهنگ جامعه‌ای كه افراد در آن رشد كرده و زندگی می‌كنند بستگی دارد و حد و حدود آن در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شاید بتوان به تعداد فرهنگ‌ها، كشورها و یا اصلا به تعداد همه آدم‌های روی كره زمین برای حریم شخصی تعریف و حد و حدود تعیین كرد اما میان همه این تعریف‌ها یك نكته مشترك وجود دارد؛ هیچ‌كس دوست ندارد توسط دیگران اذیت بشود و آرامش و آسایش‌اش به خاطر تجاوز به حریم خصوصی‌اش به هم بریزد.

وقتی حریم‌تان تهدید می‌شود

بخشی از بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده است كه شبكه‌های اجتماعی و پیام‌رسان بیشتر از اینكه اثرات مثبت و سازنده داشته باشند اثرات منفی و سوء روی روابط بین فردی و خصایص و ویژگی‌های انسانی می‌گذارد. افراد بدون اینكه خودشان متوجه باشند با وارد شدن در شبكه‌های مجازی به جای بهبود و ارتقای روابط بین فردی به روابط اجتماعی خود به‌طور غیرمستقیم لطمه می‌زنند.

فضای مجازی آدم ها را بی‌پروا می‌کند

در دنیای حقیقی هنگامی كه فردی می‌خواهد پشت سر یك نفر بدگویی كند یا وارد حریم او بشود - مثلا بدون اجازه وارد اتاق‌اش بشود - فضایی را لازم دارد كه شخص مورد نظر از آن خیلی دور باشد و حین انجام این كار مدام این استرس و اضطراب را دارد كه اگر او ناگهان از راه برسد باید چه كند؟ اما در فضای مجازی چهره و شخصیت افراد به صورت حقیقی و رودررو عرضه و شناخته نمی‌شود بنابراین این استرس در فرد پایین می‌آید و فرد آسان‌تر می‌تواند وارد حریم خصوصی دیگران بشود.

افراد با اطمینان به اینكه دیده نمی‌شوند، شخص مورد نظر هرگز متوجه نمی‌شود كه آنها این كار را كرده‌اند و هیچ عواقبی برای آنها در پی ندارد بی‌پرواتر   این كار را انجام می‌دهند.

چه شخصیت‌هایی عکس دیگران را پخش می کنند؟


چه شخصیت هایی عکس های دیگران را پخش می کنند؟

چه فرقی می‌كند من این كار را بكنم یا خیر؟ توجیه این افراد این است كه من هم اگر ارسال نكنم دیگران این كار را می‌كنند. اما این ویژگی در بعضی از شخصیت ها بیشتر دیده می شود.

توجه طلب:
افرادی كه دست به انتشار عكس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌زنند در برقراری و ایجاد ارتباطات واقعی و اجتماعی ناكارآمد و ناكام هستند و چون به لحاظ واقعی قادر نیستند بازتاب و نتیجه ارتباطات اجتماعی خود را به دست بیاورند دوست دارند به این وسیله خودشان را بیشتر مطرح كرده و توجه بیشتری را به سمت خود جلب كنند. درواقع این افراد چون چیزی برای عرضه كردن ندارند دست به این كار می‌زنند تا دقت و توجه بیشتری از دیگران نصیب‌شان شود.

پوچ‌گرا: اشخاصی كه فلسفه و ایدئولوژی خاصی در ذهن‌شان ندارند و عادت به مصرف‌گرایی دارند هر چه به دست‌شان می‌رسد و به خوردشان داده می‌شود را بدون هیچ تعقل و تفكری می‌پذیرند. این افراد چون معنا، مفهوم و هدف خاصی در زندگی‌شان ندارند و دچار نوعی پوچ‌گرایی هستند بدون هیچ اندیشه‌ای دست به انتشار عكس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می‌زنند.

لذت‌جو: از آنجا كه این افراد به دنبال خوشی و لذت هستند هنگام انتشار عكس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران تنها به لذتی كه از این كار نصیب‌شان می‌شود فكر می‌كنند و چون به تبعات آن نمی‌اندیشند خیلی آسان این كار را انجام می‌دهند. این افراد هیچ مسئولیتی را در برابر حقوق دیگران نمی‌پذیرند.

منفعل- پرخاشگر: افرادی كه به‌طور طبیعی منفعل و بزدل هستند و كار خاصی از آنها برنمی‌آید در مواردی برای تخلیه كردن تكانه‌های پرخاشگرانه‌ سركوب‌شده به كارهای این‌چنینی مثل بی‌آبرو كردن دیگران دست می‌زنند. عكس‌ها و فیلم‌های خصوصی دیگران می تواند برای تخلیه هیجانات سركوب‌شده این افراد خوراك مناسبی باشد. 

ضداجتماعی: شخصیت‌های ضداجتماعی از آزار رساندن به دیگران، تجاوز به حریم آنها و به هم زدن آسایش و آرامش آنها لذت می‌برند.

هیجان‌زده: این افراد زود هیجان‌زده می‌شوند و فقط برای تجربه هیجان ناشی از انتشار مل خصوصی دیگران دست به این كار این می‌زنند.

فرهنگ‌سازی كنید

اگر با لورفتن حریم خصوصی دیگران مخالف هستید از طریق انتشار مطالب و اطلاعیه‌هایی به قبح این مسأله اشاره و افراد را از عواقب و پیامدهای منفی آن باخبر كنید تا به تدریج احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران در افراد جامعه درونی و فرهنگ رعایت حریم شخصی دیگران ایجاد بشود.

چه شخصیت‌هایی عکس دیگران را پخش می کنند؟


بی تفاوت نباشید

هنگام رویارویی با افرادی كه دست به این كار می‌زنند بی تفاوت نباشید، صریحا آنها را از این كار نهی كنید و به كارشان عكس‌العمل منفی نشان دهید تا  كاملا متوجه بشوند از این كار خوشتان نیامده و اعتراض‌تان را به‌گونه‌ای بیان كنید تا آنهابه عمل و عواقب آن بیندیشند. شاید برای شما هم پیش بیاید، پس خودتان را جای فردی بگذارید که عکس هایش در حال لو رفتن است و فرد خاطی را متوجه اشتباهش کنید.   

كمپین تشكیل دهید

با تشكیل دادن كمپین و عضو شدن در آن رای منفی خودتان را نسبت به این جریان ثبت و در فرهنگ‌سازی كردن در این زمینه شریك شوید.

در این كار زشت شریك نشوید

وقتی عكس، تصویر یا فیلمی مربوط به زندگی خصوصی دیگران به دست‌تان می رسد بدون اینكه آن را ببینید، نابودش کنید. سپس مخالفت خودتان را به شخص یا اعضای گروهی كه آن را انتشار داده است صریحا اعلام كنید.



:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:46


چرا چشم دیدنتان را ندارند؟

وقتی پایتان را به اتاق می گذارید، سکوت همه جای خانه می کند یا اینکه چشم دوست که منتظرتان بوده برق می زند و سر درددلش باز می شود؟ آدم ها وقت حرف زدن با شما خودشان را سانسور می کنند و دست به عصا حرف می زنند، یا اینکه با اشتیاق زیر و بم زندگیشان را رو می کنند و به توصیه هایتان گوش می دهند؟ نکند شما هم بی آنکه بدانید یکی از آدم های آزاردهنده ای باشید که حضورشتان در جمع، یا غایب شدن آرامش و همدلی همراه است؟ شاید خواندن این مطلب و آشنا شدن با عاداتی که گستاخ ها در رفتارهایشان نشان می دهند، بتواند تکلیفتان را با خودتان روشن کند. اگر شما هم هر روز بارها از مسیری که گستاخ ها می روند حرکت می کنید، بعید نیست که تا چند وقت دیگر، همه آدم های دور و برتان را فراری دهید.

چرا چشم دیدنتان را ندارند؟


قاطع، نه گستاخ


آدم های قاطع می گویند: «همان طور که قبلا هم اعلام کرده بودم، برای تمام کردن این کار فقط تا آخر هفته وقت داریم و کسانی که کارشان را تمام نکنند، طبق توافق های قبلی جریمه می شوند.»

آدم های گستاخ می گویند:
«مگه نگفتم این کار باید تا آخر هفته تموم شه؟ تو همه چیز را شوخی می گیری و صلاحیت انجام این کارها را نداری!»

می ترسید حقوقتان را نادیده بگیرند و به نظراتتان احترام نگذارند؟ احتمالا راهی که برای محافظت از حق و حقوقتان را پیش می گیرید، برخرود تهاجمی و دست پی شگرفتن است؛ اما نه! راهی که انتخاب کرده اید شما را به هدفتان نمی رساند. آنچه برای محافظت از حقوقتان نیاز دارید، برخورد قاطعانه است، نه برخورد کردن با چاشنی بی ادبی. شاید بپرسید که برخورد قاطعانه، چه تفاوتی با اخم کردن، کلفت کردن صدا و بیان سرسختانه خواسته ها دارد؟

 تفاوت این دو برخورد در این است؛ آدم های قاطع تنها با جدیت از حقوق خودشان محافظت می کنند، اما آدم های بی ادب، با چنین رفتاری به حقوق دیگران حمله می کنند. درواقع گروه دوم به دنبال خلع سلاح فرد مقابل و حتی به دست آوردن امتیازهای بیشتر هستند، در حالی که گروه اول تنها بارها و بارها نظر خودشان را اعلام می کنند و برای رسیدن به خواسته شان، بدون تخریب دیگران تلاش می کنند.

رک، نه گستاخ


آدم های رک می گویند:
«من اهل پوشیدن این رنگ نیستم. معمولا رنگ های تیره تر را برای انتخاب لباس می پسندم.»

آدم های گستاخ می گویند:
«چه لباس زشتی پوشیدی! باعث شده سیاه و خسته به نظر بیای!»

به نظرتان این دو جمله چه تفاوتی دارند؟ به نظرتان گوینده این دو، کاری جز اعلام نظرش کرده؟ پس چرا گوینده اولی را بی ادب معرفی نمی کنیم اما جمله دوم به نظرمان بی ادبانه و توهین آمیز می رسد. ماجرا از این قرار است که گوینده در جمله اول، بدون حاشیه رفتن و با صراحت، نظرش را در مورد علایق و خواسته های خودش اعلام کرده؛ اما گوینده جمله دوم، پایش را از گلیمش بیرون گذاشته و با همین صراحت در مورد فرد مقابل و علایقش نظر داده. اگر می خواهید به جمع  بی ادب ها وارد نشوید و به دیگران توهین نکنید، بهتر است با فاصله و با احتیاط بیشتری و تنها در زمانی که از شما خواسته شد در مورد چیزهایی که به آن ها مربوط است، نظر دهید.

چرا چشم دیدنتان را ندارند؟


آدم های رک، خودشان را قربانی خواسته دیگران نمی کنند. آن ها به راحتی می گویند: «من این غذا را نمی خورم!»، «نه! امروز وقت ندارم با تو بیرون بیایم!»، «متاسفم، من فعلا امکان پذیرایی از مهمان را ندارم!»؛ اما آدم های گستاخ به جای بیان مواضعشان، نظرها و خواسته های دیگران را تحلیل می کنند و بی آنکه از آن ها خواسته شود، در مورد دیگران و زندگی شان نظر می دهند. آن ها چنین جملاتی را به زبان می آورند: «از بس گوشت نخوردی رنگ به رخت نمونده.»، «از خریدن این کفش های ارزون قیمت دست بردار، پاهات آسیب می بینه.» یا «وای این چه خونه ایه! چطور تو این محیط به هم ریخته زندگی می کنی؟»

همدل، نه گستاخ


آدم های همدل می گویند:
«میشه کمک کنی تا این اتاق را مرتب کنیم؟»

آدم های گستاخ می گویند:
«تمام روز روی مبل لم دادی در حالی که من مشغول کار بودم! وقت شه دست از تنبلی برداری و تکونی به خودت بدی!»

کدام یک از ما می توانیم انکار کنیم که به کمک اطرافیانمان نیازی نداریم؟ می توانیم انکار کنیم که در خانه نیازی به همراهی همسرمان نداریم و در محیط کار هم از همراهی هسرمان نداریم و در محیط کار هم از همراهی همکارانمان بی نیازیم؟ همه ما خیلی وقت ها نیاز داریم که کسی دستمان را بگیرد و همراهی مان کند، اما چطور است که خیلی هایمان به این هدف نمی رسیم یا نمی توانیم دیگران را به داوطلب شدن در همراهی ترغیب کنیم؟

شاید تفاوت هایی که در مهارت های ارتباطی و نحوه استفاده از کلمات، زبان بدن و یا زمان بیان خواسته ها داریم؛ این تفاوت ها را ایجاد می کند. اگر تا امروز نتوانسته اید دیگران را به همراهی و همدلی کردن ترغیب کنید، نگاهی به رفتارهای خودتان بیندازید. شاید وقتش رسیده که روی مهارت های ارتباطیتان بیشتر کار کنید؛ وقت حرف زدن به صدا و لحنتان و حتی کلماتی که از دهانتان بیرون می آیند، توجه بیشتری کنید؛ آدم ها را بیشتر بشناسید تا بتوانید در زمان مناسب و با توجه به روحیاتشان خواسته هایتان را مطرح کنید و شاید هم لازم باشد که در انتخاب آدم هایی که با آن ها معاشرت می کنید و از آن ها درخواست کمک می کنید، دقت بیشتری به خرج دهید.

نکته سنج، نه گستاخ


آدم های همدل خوب به حرف ها گوش می کنند و بعد می گویند:
«درسته! آلبته می تونی از یک زاویه دیگه هم به این موضوع نگاه کنی...»

چرا چشم دیدنتان را ندارند؟


آدم های گستاخ می گویند:
«نه اصلا این طور نیست! چرا چنین فکری می کنی؟ واقعیت اینه که...»

ماهر نبودنتان در گوش کردن، نه تنها فرصت گوینده خوب و نکته سنج بودن را از شما می گیرد، بلکه به فردی گستاخ هم تبدیلتان می کند. آدم های گستاخ می خواهند تنها گوینده باشند و ارزشی برای حرف های دیگران قائل نستند. آن ها از تک تک جملات آدم ها خرده می گیرند و بدون آن ها نکته های مثبت حرف هایشان را ببینند، تنها به مخالفت با حرف های دیگران می پردازند. آنکه علاقه زیادی دارند که اطلاعاتشان را به رخ بشکند و داناتر از دیگران جلوه کنند. حرف های گستاخ ها پر است از اطلاعات اضافی و بی ربط به بحث که تنها برای ارضای احساس خودبرتربینی شان به گوش های مخاطب تزریق می شود.

شوخ طبع، نه گستاخ


آدم های شوخ طبع می گویند:
«دو شکارچی توی جنگل بودن که یکیشون روی زمین افتاد، نفسش بندآمد و چشمهاش وارونه شد. دومی گوشی تلفن را برداشت، با اورژانس تماس گرفت و به اپراتور گفت: «دوستم مرده! جه کار کنم؟» اپراتور گفت: «خونسردی خودت را حفظ کن و اول از مرگ دوستت مطمئن شو.» ناگهان صدای شلیک گلوله آمدد؛ شکارچی دوباره گوشی را برداشت و گفت: «مطمئنم؛ حالا چه کار کنم؟»

آدم های گستاخ می گویند:
«یه روز یه آمریکایی به یه استرالیایی گفت...»

هیچ کس از شوخ طبعی ها بدش نمی آید. آدم های شوخ طبع به هر جمعی که وارد می شوند، با خودشان شادی می آورند. حضور آن ها آن قدر انرژی به جمع تزریق می کند که همه همیشه منتظر آمدن آن ها هستند. حتی صحبت کردن در مورد این آدم ها، خنده را به لب دیگران می آورد؛ اما شاید بپرسید که شوخ طبع ها و گستاخ ها چه تفاوتی با هم دارند.

 آدم های گستاخ، برای خنداندن دیگران از کلیشه های جنسیتی، قومیتی و نژادی استفاده می کنند. آن ها ابایی از توهین کردن به دیگران ندارند و برای خنداندن آدم ها مرزی را نمی شناسند. حرف های ناخوشایند و توهین آمیز هم می تواند به دستاویزی برای جوک های آن ها تبدیل شود و از اینکه در جریان این طنازی ها کسانی را برنجانند هم نمی ترسند.

چرا چشم دیدنتان را ندارند؟


سنگ صبور، نه گستاخ


سنگ صبورها می گویند:
«می دونم توی موقعیت خوبی نیستی! رفتار نادرست همسرت هم ناراحتیت رو بیشتر کرده؛ اما شاید بهتر باشه کمی صبر کنی و لااقل فردا برای این موضوع تصمیم بگیری.»

آدم های گستاخ می گویند:
«چطور شوهرت تونسته چنین حرفی بزنه؟ من اگه جای تو بودم همین حالا از اون خونه می رفتم!»

اگر به شما بگویند: «خودتان را جای دیگران بگذارید»، چه چیزی به ذهنتان می آید؟ از نظر ما آدم هایی که خودشان را جای دیگران می گذارند، سعی می کنند در کنار درک کردن احساسات آن ها، شرایط و محدودیت هایشان را هم درک کنند. آن ها با صادر کردن حکم های کلی، دیگران را مشوش نمی کنند و بیشتر از آنکه قاضی خوببی باشند، شنونده خوبی هستند؛ اما برای گستاخ ها، حکم دادن و قضاوت کردن از هر کاری راحت تر است. آن ها با شنیدن دردل  های آدم ها، نه تنها آن ها، بلکه اطرافیانشان را هم قضاوت می کنند و اگر راوی به توصیه ها و حکم هایی که می دهند عمل نکند، او را بی لیاقت و نادان ارزیابی می کنند.

هردوی این آدم ها حافظه خوبی دارند، اما وقتی که بار دیگر پای درددل یا حتی شادی های فرد مقابلشان می نشینند، گذشته را به رخش نمی کشند و حافظه خوبشان را به شمشیری برای آسیب زدن به گوینده تبدل نمی کنند؛ اما برای گستاخ ها، ارجاع دادن به گذشته، راهی برای تحقیر فرد مقابل است. آن ها مدام می خواهند ارزیابی ها و قضاوت های درستشان را به رخ دیگران بکشند و با نبش قبر کردن درددل های قدیمی، به دیگران زخم بزنند. آن ها شنونده خوبی هستند و همه چیز را با دقت به خاطر می سپارند، اما از شنیده هایشان برای همراهی فرد مقابل استفاده نمی کنند، بلکه شنیده ها را به اسلحه ای برای جنگیدن با دیگران تبدیل می کنند.



:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:44


کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

سبک لباس های کودکان در سال 2016 تا حد زیادی شبیه به لباس های بزرگسالان شده است، اما اخیرا یکی از طراحان مد با نگاهی متفاوت به مدل و طراحی پارچه های آن، تغییراتی به لباس های کودکان داد که واقعا ستودنی است.

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

او از پیشنهاد یکی از روانشناسان که می گوید لباس های کودکان باید رنگ هایی لطیف و آرامش بخش داشته باشند، کمک گرفت. به عنوان مثال تونالیته های مختلف رنگ صورتی که در میان کودکان از محبوبیت بالایی برخوردارند در کلکسیون بهار و تابستان 2016 لباس های کودکان به مراتب به چشم می خورد.

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

پیراهن های سفید با گل های صورتی، شاید برای هر موقعیتی مناسب نباشند اما بسیار فریبنده و زیبا هستند. شما می توانید سایه های روشن و مات رنگ های زرد و سبز را نیز در میان گلها مشاهده کنید.

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

تمام طراحان دنیای مد کودکان در یک چیز متفق القول هستند: که لباس کودکان باید از پارچه های طبیعی و با کیفیت بالا مانند پارچه های نخی، کتان و ابریشم دوخته شوند اما در نهایت طرح و رنگ آن بستگی به سلیقه کودک و آنچه بیش از همه اهمیت دارد، میزان راحتی او در آن لباس است.

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

از طرح های رایجی که در کلکسیون بهار و تابستان لباس های کودکان 2016 به چشم می خورد، می توان به طرح های گل، پروانه یا شخصیت های کارتون های مشهور و محبوب در جهان مشاهده کرد. اگر هم پارچه آنها طرحی ساده داشته باشد، آن را با تور تزیین می کنند.

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

حتما کودک تان در این مدل لباس ها مانند شاهزاده ای خواهند درخشید.

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016

کلکسیون زیبای لباس های کودکان، بهار 2016


:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:43


27 مدل موی مردانه کوتاه در سال 2016

بسیاری از آقایان به مدل موی کوتاه علاقه مند هستند و کمتر مردی را می شناسید که از هواداران مدل موی بلند باشد. کارشناسان ما در ادامه ۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶  را معرفی خواهند نمود. با ما همراه باشید.

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶


۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶

۲۷ مدل موی مردانه کوتاه در سال ۲۰۱۶


:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:43


تی شرت های مردانه «دولچه گابانا»، تابستان 2016

تصاویری که در زیر مشاهده می کنید گلچینی از کلکسیون تی شرت های مردانه برند مشهور و لوکس دولچه و گابانا «Dolce & Gabbana» در تابستان سال 2016 می باشد.

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
545 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
545 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
545 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
754 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
594 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
385 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
575 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
595 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
575 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
645 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
595 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
495 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425دلار
تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
595 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
645 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
425 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
545  دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
495 دلار

تی شرت های مردانه، کلکسیون تابستانه دولچه گابانا
645 دلار


:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:42


برند ساعت مچی ستاره ها، از رولکس تا بولگاری

گر به فکر خرید ساعت هستید، باید از قبل تا حدودی با برندها و حدود قیمت آنها آشنا شده باشید. اگر دوست دارید ساعتی لوکس به سبک ستاره های هالیوود به دست کنید، ما در اینجا چند نمونه از بهترین مدل ساعت هایی را که آنها به دست می کنند، برایتان آورده ایم.

1.Bulgari Serpenti

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟

شما می توانید این اکسسوری را هم به عنوان ساعت و هم به عنوان دستبند استفاده کنید. این مدل ساعت بسیار مورد علاقه ستارگان، هم روی فرش قرمز و هم خارج از آن، است. الیویا پالرمو، نائومی واتس و آنا دلو روسو از طرفداران پر و پا قرص این مدل ساعت هستند.

2.Apple Watch

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟

این مدل ساعت که اخیرا روانه بازار شده، نه تنها مورد استقبال افراد عادی، بلکه بسیاری از ستاره های مشهور جهان نیز قرار گرفته است. با توجه به قیمت و کیفیت بالایی که دارد، جزو ساعت های لاکچری و لوکس قرار می گیرد. آنا وینتور از جمله افرادی است که علاقه زیادی به این مدل ساعت نشان داد. اگر چه ستاره های دیگری مانند بیانسه، کارلی کلاوس و چیارا فرگنی نیز طرفدار آن هستند.

3.Hermès Medor

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟

یکی دیگر از ساعت های هیبریدی مشهور ساعت «Hermès Medor» است که در دست رزی هانتینگتون وایتلی می بینید. این مدل ساعت با آن بند چرمی اش اولین چیزی است که در ظاهر شما جلب توجه کرده و به چشم می آید.

4.Cartier Tank

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟

این مدل ساعت که از سال 1917 تا به حال تولید می شود، جزو آن دسته ساعت هایی است که هیچگاه از مد نمی افتد. آنجلینا جولی، میشل اوباما و امانوئل آلت این مدل ساعت را با ظاهر کلاسیک خود ست کردند.

5.Rolex Day-Date

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟

رولکس یکی از برند ساعت هایی است که جای خود را میان مشاهیر، از پیر گرفته تا جوان، باز کرده است. شما می توانید این ساعت را در طرح ها و رنگ های متنوع خریداری کنید. ویکتوریا بکهام از جمله افرادی است که کلکسیون ساعت های رولکس را دارد. همان طور که در تصویر هم می بینید، ساعت « Rolex Day-Date» در دست هایش است. جنیفر آنیستون، الساندرا آمبروزیو و ریس ویترسپون هم از طرفداران پر و پا قرص این مدل ساعت هستند.

در اینجا نمونه های دیگری از ساعت های مورد علاقه مان را برایتان آورده ایم.

6.Bulgari Serpenti Spiga

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
6300 دلار



7.Hermès Double Tour

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
1250 دلار



8.Hermès Medor

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
4500 دلار


9.Cartier Tank Solo

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
2410 دلار


10.Rolex Vintage Oyster Perpetual Date

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
5000 دلار


11.Baume & Mercier Hampton 10110

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
2150 دلار



12.Citizen Ladies Eco-Drive

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
165 دلار


13.Bulova 97L153

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
199 دلار


14.Fossil Vintage Muse Sand Leather

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
125 دلار



15.La Mer Collections Leather Wrap

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
84 دلار


16.Larsson & Jennings Croc-Effect Leather and Silver-Plated

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
385 دلار



17.Tory Burch Gigi Limited Edition Gold Tone/Malachite

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
895 دلار


18.Michele Serein 16 Diamond Dial Round Watch Case

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
895 دلار



19.Skagen Hald Women's Steel Mesh

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
165 دلار


20.Mido Baroncelli

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
930 دلار


21.Nixon The Small Kensington Bracelet

 برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
175 دلار



22.Isabel Marant Stainless Steel and Leather

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
850 دلار


23.Raymond Weil Tango

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
995 دلار



24.Marc Jacobs Vic

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
200 دلار



25.Tag Heuer Aquaracer

برند ساعت مچی ستارگان هالیوود چیست؟
3800 دلار


:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:38


این قدر سلفی بگیر تا بمیری!

با داغ شدن بازار شبکه های اجتماعی، تب سلفی گرفتن هم افزایش پیدا کرده است. حالا هرکس می خواهد با گرفتن یک عکس سلفی خارق العاده از خودش و گذاشتن آن در شبکه های اجتماعی، خودی نشان دهد و تعداد لایک هایش را بالا ببرد تا جایی که گاهی این سلفی گرفتن ها از مرز خنده و شوخی گذر می کند و دردسرساز می شود. دردسرهایی که در بعضی از مواقع حادثه می آفریند و صدمات و خسارات ناشی از آن جبران ناپذیر است.

مثل خبری که چندی پیش روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و باعث تعجب خیلی ها شد. خبری که نشان می داد دختر جوانی به هوای سلفی گرفتن روی پل پنجم اهواز، تصور خودکشی را برای شهروندان اهوازی به وجود آورد تا جایی که پای آتش نشانان به این پل باز شد. گرچه این دختر قصد خودکشی نداشت و هدفش چند سلفی شاد و هیجان انگیز روی پل بود اما در گذشته، خبرهایی داشته ایم درخصوص سلفی هایی که جان افراد را به خطر انداخته و آنها را به کام مرگ هم فرو برده است.

آخرین عکس سلفی

سلفی گرفتن در شرایط عجیب فقط مختص ایران نیست. در سراسر دنیا افرادی هستند که دست به کارهای خارق العاده و خطرناک زده و در این شرایط از خودشان عکس می گیرند تا سلفی آنها منحصر به فرد باشد. به همین دلیل است که تاحالا افراد زیادی در سراسر دنیا بوده اند که قربانی گرفتن عکس سلفی شده اند. یکی از این حوادث هولناک مربوط می شود به دی ماه سال گذشته و اتفاقی که در شهرستان اردبیل رخ داد.

سلفی از مرگ!


آن روز 24 نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات خود تصمیم گرفتند روی دریاچه شورابیل که یخ بسته بود، سلفی بگیرند. آنها به صورت دسته جمعی روی دریاچه یخ زده رفتند و شروع کردند به عکاسی از خود و دوستانشان روی دریاچه اما هیچ کدام از آنها تصورش را هم نمی کردند که خنده و شادی شان با گرفتن عکس سلفی لحظاتی دیگر قرار است تبدیل به غم و اندوه شود.

دانشجویان در حال عکاسی بودند که ناگهان صدای شکستن یخ های دریاچه توجه شان را به خود جلب کرد اما دیگر دیر شده بود. آنها شانسی برای فرار نداشتند و تا به خودشان بیایند زیر پایشان خالی شده بود. متاسفانه به خاطر کم بودن ضخامت یخ دریاچه و فشار ناشی از وزن دانشجویان که به صورت گروهی اقدام به حرکت بر روی دریاچه یخ زده کرده بودند، یخ دریاچه شکست و 18 نفر از آنها به زیر آب رفتند.

این بار به جای صدای خنده دانشجویان، صدای فریادهای کمک آنها بود که توجه رهگذران را به خود جلب کرد. گروهی از نیروهای امدادی به کمک دانشجویانی رفتند که در میان سرمای دریاچه و میان تکه یخ ها گرفتار شده بودند. دانشجویان یک به یک توسط مردم از دریاچه بیرون آمدند و گروهی دیگر در تلاش بودند تا به آنها امداد برسانند و گرمشان کنند.

در ابتدای وقوع این حادثه تلخ و کمک رسانی گروه های مردمی، 16 نفر از دانشجویان قبل از رسیدن نیروهای امدادی نجات یافتند و از دریاچه یخ زده بیرون کشیده شدند اما در این میان دو دختر جوان هنوز ناپدید بودند و همه این احتمال را می دادند که آنها به خاطر عدم آشنایی با مهارت شنا به عمق دریاچه فرو رفته و غرق شده باشند. کمی بعد از وقوع این حادثه در حالی 16 دانشجو توسط مردم نجات یافتند، ماموران امداد به محل حادثه رسیدند و بدون اتلاف وقت کار خودشان را برای پیدا کردن دو دختر دانشجو آغاز کردند.

گروهی از آنها مشغول رسیدگی به آسیب دیدگان این حادثه شدند و گروهی دیگر عملیات جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان را از سر گرفتند. رهگذران زیادی در اطراف دریاچه و جایی که این حادثه به وقوع پیوسته بود، حلقه زده بودند و برای سلامت دو دختر دعا می کردند. نیروهای غواص تمام قسمت هایی که احتمال می رفت دانشجویان آنجا باشند را جست و جو کردند اما هیچ نشانی از دو دختر نبود. 3 ساعت از آغاز عملیات گذشته بود تا اینکه ماموران امدادی موفق شدند دو دختر را در عمق 3 متری دریاچه در حالی که به خوابی ابدی فرو رفته بودند، پیدا کنند.

آنها در عین ناباوری دوستانشان جسم بی جان دو دختر را از آب بیرون کشیدند و آنها را با ماشین های اورژانس راهی بیمارستان کردند اما دیگر دیر شده بود. هیچ کدام از همکلاسی های دو دختر دانشجو تصورش را هم نمی کردند که گرفتن چند عکس یادگاری این حادثه تلخ را در پی خواهدداشت اما دیگر کار از کار گذشته بود و هر دو دختر آخرین عکس یادگاری خود را بر روی دریاچه یخ زده شورابیل برای دوستان و خانواده خود به یادگار گذاشتند.

عکس یا خودکشی

چهارشنبه 28 بهمن ماه که ماموران امداد و نجات سه ایستگاه مرکز، 500 و 700 گلستان به سرعت و آژیرکشان خودشان را به پل پنجم اهواز رساندند تا دختر جوان 22 ساله را که گزارش شده بود قصد خودکشی از روی این پل را دارد، نجات دهند.

سلفی از مرگ!


از آنجا که این پل بر روی رودخانه کارون قرار دارد و دختر جوان به آن سوی نرده ها رفته بود، آتش نشانان احتمال دادند شاید او قصد دارد خودش را به داخل رودخانه بیندازد به همین خاطر دو تیم غواص از کمپ های امداد آبی هم در رودخانه مستقر شدند اما ماجرا آن چیزی نبود که مردم گزارش کرده بودند.

درواقع دختر جوانی که دلهره به جان رهگذران انداخته و برای ماموران آتش نشانی دردسر ایجاد کرده بود، قصد خودکشی نداشت بلکه او با رفتن به آن سوی نرده های پل قصد داشت یک سلفی هیجان انگیز و شاد از خود بگیرد و در صفحه اینستاگرامش ثبت کند.

مقصود حق شناس، مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این باره می گوید: «زمانی که گزارش این خبر به دست ما رسید، من به همراه مدیر سازمان قصد رفتن به جلسه ای را در همان حوالی داشتیم و متوجه شدیم فاصله مان با محل حادثه کمتر از 5 دقیقه است. به همین خاطر به سرعت تغییر مسیر دادیم و به سمت پل پنجم اهواز حرکت کردیم.»

آنها زمانی به محل حادثه رسیدند که ماموران آتش نشانی دختر جوان را به این سوی نرده ها هدایت کرده بودند. او در حالی که مشغول تمیز کردن لباسش بود با تعجب به ماموران نگاه می کرد و هنوز در شوک بود. «وقتی فرمانده عملیات به دختر جوان کمک کرد، به او گفت که با گزارش های مردمی که تصور کرده بودند شما قصد خودکشی دارید، ما در محل حاضر شدیم و همه این نیروها به خاطر شما اینجا حضور دارند و دختر 22 ساله به او گفته بود پس اجازه بدهید یک عکس هم از شما بگیرم اما فرمانده عملیات و نیروهای دیگر به او گفته بودند که دست نگه دارد و کمکش کردند تا به این طرف نرده ها بیاید».

خانواده دختر جوان که از او فاصله گرفته و جلوتر از دخترشان در حرکت بودند با غیبت دختر 22 ساله دوباره مسیر رفته را باز می گردند و آنها هم متوجه آتش نشانان روی پل شدند. «وقتی خانواده دختر در جریان ماجرا قرار گرفتند شروع به سرزنش او کردند اما این تنها باری نبود که گرفتن عکس سلفی برای ماموران ما در اهواز دردسرساز شده بود».

مورد دیگری از این نوع حادثه بر می گردد به همین چند وقت پیش. با به صدا درآمدن زنگ خطر آتش نشانی اهواز، ماموران امدادی به سمت پل طبیعت این شهر حرکت کردند. خانمی که برای گرفتن عکس سلفی بالای نرده ها رفته، دیگر نتوانسته بود برگردد. به همین خاطر ماموران آتش نشانی به محل حادثه حرکت کردند اما قبل از اینکه آنها را به محل برساند، این خانم به کمک مردم نجات پیدا کرده و از نرده ها پایین آمده بود.

سقوط از ساری سو

حوادث مرگبار هنگام گرفتن عکس سلفی در سال های اخیر آنقدر زیاد بود که در برخی از کشورها، مسئولان تصمیم گرفتند قوانینی برای جلوگیری از این حوادث وضع کنند. مثلا آنها در برخی جاهای خطرناک که احتمال می رفت مردم برای گرفتن عکس سلفی به آنجا بروند، ممنوعیت عکاسی وضع کردند. یکی از این محل ها، لبه پرتگاه ها و آبشارهاست. جایی که نه تنها در بقیه کشورها، بلکه در ایران هم جان افرادی را گرفته است.

سلفی از مرگ!


ماجرایی که در ایران رخ داد به هفدهم اردیبهشت ماه سال 93 برمی گردد. ماجرایی که در آن دختر 19 ساله ایرانی و مادرش زمانی که به همراه یک تور گردشگری برای گذراندن ایامی خوش و مفرح عازم ماکو شدند، تلخ ترین حادثه عمرشان را تجربه کردند. این مادر و دختر خبر نداشتند که این آخرین سفر دونفره آنها خواهدبود و گرفتن عکس سلفی کار دستشان خواهدداد. در این سفر آنها لحظات شاد زیادی را در کنار یکدیگر و دوستانی که در سفرشان پیدا کرده بودند، پشت سر گذاشتند و در این میان عکس های زیادی هم به یادگار گرفتند اما در یکی از همین بازدیدها که توسط تور انجام می شد، قرار شد آنها به آبشار معروف این شهر با عنوان «ساری سو» بروند.

دختر جوان برای رفتن به این مکان تفریحی و توریستی لحظه شماری می کرد تا عکس های زیبایی را به یادگار بگیرد و برای دوستانش ارسال کند. زمانی که آنها به این آبشار رفتند با مناظر طبیعی و زیبایی مواج شدند که جان می داد برای عکاسی اما دختر نوجوان تصمیم گرفت محل خاص و مناسبی را برای گرفتن عکس انتخاب کند. این بود که خودش را به لبه آبشار رودخانه «ساری سو» رساند. او در حال ایستادن در یک موقعیت مناسب بر لبه آبشار بود که ناگهان زیر پایش خالی شد و دختر نوجوان فریادزنان به داخل رودخانه سقوط کرد. این حادثه در چمش برهم زدنی رخ داد و فریادها و نگرانی های مادر دیگه نتیجه ای نداشت.

در این میان به سرعت با گزارش های مردمی تیمی از آتش نشانان شهر ماکو در محل حادثه حاضر شدند و عملیات جست و جو را برای یافتن دختر نوجوان آغاز کردند. توریست های منطقه خود را به لب رودخانه رسانده بودند و به مادر دختر نوجوان دلداری می دادند. آنها امیدوار بودند قربانی نجات پیدا کند. در این میان ماموران امدادی تلاش بسیاری برای یافتن پیکر دختر نوجوان کردند اما سرآخر موفق شدند جسم بی جان او را از آب بیرون بکشند. در این حادثه خیلی ها تصور می کردند که دختر نوجوان به خاطر خفگی جان خود را از دست داده اما با انجام معاینات پزشکی مشخص شد که او در همان لحظه سقوط جان سپرده است.

عکس یادگاری بالای پل

باز هم سلفی گرفتن بر روی پل های اهواز دردسرساز شد. این ماجرا برمی گردد به دو سال پیش. زمانی که مهندس جوانی تصمیم می گیرد بر روی پل سفید یا همان هلالی اهواز عکس سلفی بگیرد.

سلفی از مرگ!


این پل که بر روی رودخانه کارون بنا شده، دارای ساختمان متفاوتی از پل های دیگر این شهر است و یک سازه هلالی بر روی این پل قرار گرفته. از جهت زیبایی پل، این مهندس جوان تلاش می کند تا از قسمت هلالی پل بالا رفته و از نمایی متفاوت عکسی زیبا از خودش بگیرد اما او نمی دانست که این عکس ساده درسرساز خواهدشد. او از روی پل بالا رفت اما به خاطر ترس بود یا اضطراب و عدم کنترل، دیگر نتوانست به سمت پایین بازگردد.

این بود که بار دیگر پای آتش نشانان به این منطقه باز شد و آنها از طریق نردبام ماشین آتش نشانی موفق شدند مهندس دردسرساز را از بالای پل هلالی پایین بیاورند. او پس از نجات به ماموران آتش نشانی گفته بود که برای گرفتن عکس سلفی راحت توانست بالای ساز هلالی پل برود اما هنگام برگشت دیگر قدرت نداشت مسیر رفته را بازگردد. به گفته حق شناس مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی اهواز، آنها با موارد این چنینی زیاد برخورد داشته و به واسطه گرفتن عکس سلفی توسط شهروندان بارها به محل های متفاوت و به خصوص پل ها اعزام شده اند.



:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:37


بهار اینجا، بهار آنجا، بهار همه جاست

برایش كشور و شهر فرقی ندارد... سخاوتش به حدی است كه فقیر و غنی ،‌زشت و زیبا، سیاه و سفید،‌ كوچه و خیابان  و حتی ده‌كوره‌های دور دست‌ترین نقطه دنیا را هم فراموش نمی‌كند. می‌آید تا همه،‌ بهار شوند..... از چین و ژاپن تا پرو و اکوادور. می‌آید تا زیبایی شکوفه‌های گیلاس و آلبالو هر رهگذری را دیوانه كند و به یادشان بیندازد كه زندگی،‌ باز دوباره در جریان است...زندگی زیباست. در تفكر بسیاری از مردمان جهان این باور وجود دارد كه پس از گذر از  ماه‌های سخت سال،‌بهار فرا می‌رسد و با خود زندگی را به ارمغان می‌آورد.

 این فصل که با آغازی مجدد در زندگی و حیات طبیعی همراه است، همواره الهام‌بخش شاعران، نقاشان، موسیقیدانان و اهالی فرهنگ و هنر بوده است. مردم از این تغییر فصل برداشت‌های گوناگونی داشته و مراسم و آئین‌های متعددی در سراسر جهان در بزرگداشت آن برپا می‌كنند. حالا كه بهار آمده است،‌ به او خوشامد می‌گوییم و نگاهی به رد پایش در فرهنگ‌های مختلف جهان داریم.

حالا كه بهاراینجاست...

جشنواره بهار

نخستین روز از نخستین ماه قمری چینی‌ها مصادف با برگزاری جشنواره بهار در این سرزمین کهن است. این جشن، مهم‌ترین جشن در چین به حساب می‌آید. در جریان این مراسم چینی‌ها  خانه‌ تكانی كرده و نشان‌ها و پرچم‌های ویژه‌ای را در سر در خانه‌های‌شان می‌آویزند. در شب سال نو اعضای خانواده دور هم جمع شده و شام را دسته‌جمعی میل می‌كنند. برای دسرهم کیک و شیرینی‌های پخته شده را میل می‌كنند. با استفاده از عروسک‌های بزرگ به شکل شیر و اژدها  و حركت دادن آنها در خیابان‌ها و گذرهای عمومی، جشن برپا می‌‍‌شود. رسم بر این است که اعضای خانواده از راه‌های دور و نزدیک سعی می‌کنند شب سال نو را کنار هم باشند.

در ساعت 12  نیمه شب و تحویل سال، صدای ترقه‌ها و مواد منفجره به نشان شادی برای فرارسیدن سال نو، در سراسر كشور چین شنیده می‌شود. بزرگ‌ترها هدایایی را در پاکت‌های قرمز گذاشته و به کودکان هدیه می‌دهند. مدت این عید 15 روز است. در  پایان این مدت، مراسم  با هوا کردن فانوس‌های رنگی به انتها می‌رسد.

حالا كه بهاراینجاست...

نگاره بهار

نقاشی بهار اثری است از نقاش هلندی ساکن بریتانیا لورنس آلما تادما (1912-1836) که در سال 1894 با استفاده از رنگ و روغن روی بوم کشیده شده است. تادما در این اثر مراسمی سنتی و کهن را به تصویر کشیده که از یک سو سابقه آن به بریتانیای دوره ویکتوریا و از سویی دیگر به دوران روم باستان برمی‌گردد. در بریتانیای دوران ویکتوریا ،‌مصادف با قرن پانزدهم میلادی، سنتی وجود داشت که در آن کودکان و نوجوانان شهر برای جمع‌آوری شکوفه‌های بهاری به دشت‌های اطراف شهر فرستاده شده و هنگام بازگشت به شهر مراسم باشکوهی با حضور اهالی شهر برگزار می‌شد. مراسم مشابهی نیز در روم باستان با اندکی تفاوت برگزار می‌شد. به این ترتیب كه به مدت هفت روز در ماه آوریل (‌اواسط فروردین تا اردیبهشت) برای بزرگداشت الهه غلات جشن برپا می‌شد.

در این تصویر که احتمالاً بیشتر نمونه جدیدتر بریتانیایی مراسم را مد نظر داشته از لباس‌ها، سازه‌های معماری، مجسمه‌ها و حتی سازهای موسیقایی رایج در روم باستان كمك گرفته شده است. در این اثر اشاره‌ای نیز به دوران کهن و اوج شکوفایی فرهنگی روم باستان شده است. شکوفه‌های تازه را در سراسر این نقاشی می بینید. زنان و کودکانی که در پلکان میانی در حال گذرند  و اهالی شهر که از بام‌ها و پنجره‌ها نظاره‌گر آنها هستند،‌ آنها را تشویق می‌كنند. این نقاشی بعدها به شهرت خوبی دست یافت. به‌طوریکه در فیلم کلئوپاترا محصول سال 1934 میلادی،‌ صحنه‌ای با الهام از این نقاشی و عناصر بصری موجود در آن، ساخته شد. این نقاشی با ابعاد تقریبی 178 در 80 سانتیمتر از سال 1972 به تملک موزه گتی در شهر نیویورک در آمده و در معرض دید عموم قرار دارد.

حالا كه بهاراینجاست...

بهار ایسلند

ایسلند جزیره‌ای یخ‌زده با گدازه‌های آتشفشانی و چشمه‌های آب گرم با فوران‌هایی از بخار و آب داغ، مجموعه‌ای از عناصر متضاد در کنار هم است. این سرزمین سرد شمالی در مدت کوتاهی از سال وضعیت خاصی دارد. دراوایل بهار بارندگی و حتی برف در بعضی از نقاط دیده می‌شود ولی به‌تدریج از سرمای هوا کاسته شده و در فصل تابستان هوایی مطلوب در این جزیره منحصر به‌فرد حاكم می‌شود. در اوایل بهار در ماه مارس (‌نیمه اسفند تا فروردین)‌ شاید بتوان در ایسلند پدیده نادر و شگفت‌انگیز شفق قطبی را مشاهده كرد.درنقطه‌ای از دشت‌های سرسبز می‌توان اسب‌های کوتاه قد پونی با ظاهر زیبا و یال‌های پریشان‌شان را از نزدیك مشاهده كرد.

در این فصل طول روز به‌تدریج افزایش یافته و در ماه می، به حداکثر خود می‌رسد. با فرارسیدن فصل بهار در ایسلند جشنواره‌های مختلف هنری و محلی در این کشور به راه افتاده و سیل جهانگردان مشتاق به سوی این کشور سرازیر می‌شود. دشت‌هایی كه پیش از این با برف پوشیده شده بود، در این فصل سبز شده و گل‌های رنگارنگ روییده در دشت با جریان آبراهه‌های کوچک و بزرگ، نمایی دل‌انگیز به این گوشه دنج و استثنایی از کره زمین می‌بخشند.

حالا كه بهاراینجاست...

بهار تاشکند

شـهر زیـبـای تـاشـکـند در کشورازبکستان با فرارسیدن بهار و سربرآوردن شکوفه‌های درختانش نیرویی دوباره و جانی نو می‌گیرد. در دوران کهن ساکنان این منطقه که از آنها تحت عنوان سغدیان یاد می‌شود در هنگام بهار جسم‌شان را در آب رودخانه شستشو می‌دادند. هرچند این سنت امروز دیگر وجود ندارد.  خانه‌تکانی و پاکیزه کردن جسم و روح از دیگر سنت‌های آمدن بهار در این كشور است. در روز عید جشنواره‌های کوچک و بزرگی در سطح شهر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در این جشنواره‌ها حرکات موزون و نوای سازهای موسیقایی به‌همراه نمایش‌های عروسکی وجد و شادی برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

 صدای بوق و کرنا و هیاهوی جمعیت شهر را فرا می‌گیرد. در دشت‌های اطراف مسابقه‌های سنتی بزکِشی برگزار می‌شود. مسابقه مبارزه بین قوچ‌ها نیز طرفداران زیادی دارد. قوچ‌ها با شاخ‌های بزرگ و هیکلی تنومند برای این مسابقه انتخاب می‌شوند. در گوشه‌هایی از شهر مسابقه کشتی سنتی نیز توسط پهلوانان پیر و جوان برگزار می‌شود. زنان ازبک برای تزئین سفره هفت سین، در دیگ‌های بزرگ سمنو می‌پذیرد. در زبان محلی به آن سومالاک گفته می‌شود. یکی دیگر از خوراک‌های رایج در نوروز نوعی هلیم است که حلیسا نام دارد. این خوراكی از گندم و گوشت تهیه می‌شود. از انواع خوراکی‌های دیگر می‌توان به پیراشکی‌های مختلف، شیرینی‌هایی با مغز سبزیجات، آبنبات‌های سنتی و شوربا اشاره كرد.

حالا كه بهاراینجاست...

بهار در پاییز

وقتی در نیمکره شمالی به استقبال فصل خزان می‌رویم، ساکنان نیمکره جنوبی در انتظار شكفتن شکوفه‌های بهاری و چهچه پرندگان هستند. پائیز شمالی‌ها مصادف با بهار جنوبی‌هاست.ایالت شمالی لیمپوپو در کشور آفریقای جنوبی در حدود اواسط شهریور ماه میزبان رویش مجدد گیاهان و آغاز حیاتی نو در طبیعت است. روستای هانرتسبورگ هر سال در فصل بهار میزبان برگزاری جشنواره بهاری است که در خلال آن مراسم و رخدادهای گوناگونی برنامه‌ریزی می‌شود. بازارهای محلی محصولات گوناگون مانند آثار هنری، صنایع دستی چوبی، شیشه‌ای و فلزی را به فروش می‌رسانند.

سنگ‌های تزئینی و لباس نیز در این بازارها به‌فروش رسیده و بعضی از خوراکی‌های محلی مانند شیرینی‌های خانگی نیز برای خرید مهیاست. یکی از جاذبه‌های جذاب این جشنواره، برگزاری نمایشگاه گل‌های ارکیده در رنگ‌های متنوع است که طرفداران زیادی دارد. باغ ژاپنی با شکوفه‌های رنگارنگ و معطر گیاهان و گل‌های آزالیا از جاذبه‌های این باغ است.

مزرعه ارگانیک کوهستان که به همین نام یعنی کوهستان در این منطقه قرار گرفته نیز از جمله مناطق جذابی است که جهانگردان و علاقه‌مندان به خرید محصولات گیاهی ارگانیک را به سمت خود جذب می‌كند.علاقه‌مندان به کوهنوردی و اسب‌سواری می‌توانند در این فصل از طبیعت و سوارکاری لذت ببرند. گشت‌وگذار در دشت‌های سرسبز و صرف ناهار در طبیعت نیز تجربه‌ای دلچسب و فراموش‌نشدنی در این فصل است.

حالا كه بهاراینجاست...

بهار رومی ها

در اسطوره‌های کهن رومی‌های، فلورا؛ الهه گل‌ها و فصل بهار و نمادی از طبیعت است. با این‌که در میان سایر الهه‌های مشهور رومی، فلورا خیلی مشهور نیست، ولی اهمیت او به واسطه ارتباطش با فصل بهار به‌ویژه هنگام فرارسیدن این فصل سرسبز و خرم قابل توجه بود. نام فلورا از واژه لاتین فلوس به معنی گُل گرفته شده است. جشنواره‌ای در گرامیداشت فلورا با عنوان فلورالیا بین 28 آوریل و سوم می برگزار می‌شد. معبدی نیز در روم باستان در گرامیداشت فلورا ساخته شده بود که بسیاری از مراسم مذکور در آنجا یا حوالی معبد اجرا می‌شد. در بیست و سوم ماه می نیز جشنواره دیگری با عنوان جشنواره گل سرخ برگزار می‌شد.

قطعه موسیقی بیداری فلورا در سال 1894 میلادی توسط آهنگساز ایتالیایی ریکاردو دریگو ساخته شد که در اصل به مناسبت مراسم عروسی دختر امپراتور الکساندر دوم روسیه بود. هنرمندان گوناگونی از جمله نقاشانی همچون رامبراندت و بوتیچلی آثاری را با الهام از این الهه رومی خلق کرده و تندیس‌هایی از او نیز در ایتالیا، اسپانیا و لهستان ساخته و نصب شده است.

حالا كه بهاراینجاست...

شکوفه‌های گیلاس

فصل ظهور شکوفه‌های زیبای گیلاس با رنگ‌های متنوع از سفید و گلبهی تا صورتی و سرخ در ژاپن از رخدادهای مهم در این کشور به‌حساب می‌آید. یکی از مراسم کهن این دیار جشنواره هانامی یا ساکورا است که از قرن هشتم میلادی، هر سال در فصل بهار برگزار می‌شود. از آداب این جشن، حضور در طبیعت همراه با صرف غذا و استراحت در زیر درخت‌های پرشکوفه گیلاس است. در دوران کهن این مراسم بیشتر در دربار امپراتورها رایج بود. اما بعدها طبقه جنگجویان یا سامورائی‌ها و سپس مردم طبقه عادی جامعه نیز این مراسم را برگزار كردند. شکوفه‌های گیلاس به‌خاطر ظاهر به‌هم پیوسته‌شان نمادی از ابر به‌شمار رفته و در ضمن به‌خاطر عمر کوتاهشان نمادی از گذرا و فانی بودن حیات دنیوی به‌شمار می‌آیند که در این رابطه تأثیراتی از دین بودایی در آن مشاهده می‌‌شود.

در مناطق مختلف ژاپن به دلیل تنوع شرایط آب و هوایی فصل شکوفایی درختان گیلاس متفاوت است. بنابراین در طول دو ماه می تا آوریل در نقاط مختلف این كشور،‌شكوفه‌های گیلاس را می‌توان دید. حضور شکوفه‌های گیلاس نه تنها در فصل بهار و برروی درختان بلکه در آثار هنری و ادبی ژاپن نیز نقش چشمگیری دارد. اشعار زیادی در وصف این شکوفه‌ها و رخدادهای مرتبط با آن و نقاشی‌های زیادی حاوی شکوفه‌های رنگارنگ گیلاس در سنت نگارگری ژاپنی به چشم می‌خورد. این نقش مهم فرهنگی به گونه‌ای است که در خلال برخی از نبردها و جنگ‌ها همچون جنگ جهانی دوم می‌توان نشانه‌هایی را از حضور شکوفه‎های گیلاس در متون و تبلیغاتی که برای افزایش حس جنگجویی و میهن‌پرستی تولید می‌شد مشاهده كرد.

حالا كه بهاراینجاست...

نغمه‌های بهاری

تاریخ موسیقی شاهد ظهور آثار فاخری با الهام از زیبایی‌های فصل بهار و دمیدن حیاتی نو در زندگی بوده است. در حوزه موسیقی فاخر و ارکسترال  می‌توان به آهنگسازان مشهوری مانند یان سیبلیوس، فلیکس مندلسون بارتولدی، آنتونیو ویوالدی و چارلز آیوز در این زمینه اشاره كرد. نوای بیشتر آثار سیبلیوس آهنگساز فنلاندی، غمگین است. ولی در اثر ارکسترال «نغمه بهاری» که در سال 1894 میلادی نوشت، نشاط و سرزندگی را با الهام از سبك‌ موسیقایی کشورهای شمال اروپا، در اثرش وارد كرد. فلیکس مندلسون بارتولدی آهنگساز آلمانی سبک رمانتیک نیمه نخست سدۀ نوزدهم تعدادی قطعات کوتاه برای پیانو نوشت که عنوان این مجموعه عبارت است: آوازهای بی‌کلام. بیشتر این قطعات تنها با شماره مشخص شده ولی بعضی از آنها توسط خود آهنگساز نامگذاری شد كه از آن جمله می‌توان به قطعه‌ای با عنوان «آواز بهار» اشاره كرد.

 مندلسون با هنرنمایی برجسته‌اش از ریتم دوضربی که معمولاً حالتی حماسی و قهرمانی را به ذهن متبادر می‌کند استفاده کرده ولی با تزئینات فراوان و نغمه‌ای دلنشین حالتی شیرین و نشاط‌آور همچون گذر از میان باغ‌های پرشکوفۀ بهاری یا دشت‌های پر از گل‌های تازه سربرآوردۀ بهاری را به ذهن شنونده منتقل می‌کند.

حالا كه بهاراینجاست...

پنجمین روز بهار

پنجمین روز بهار در کشور هندوستان به‌ویژه مناطق شمالی این شبه قاره مصادف با برگزاری جشنواره واسانت پانچامی است. واسانت به معنی بهار و پانچامی به معنی پنجمین روز است.فصل بهار در هندوستان بخش‌هایی از ماه‌های ژانویه و فوریه یعنی زمستان ما را شامل می‌شود.

در دوران کهن در چنین روزی مراسم باشکوهی در دربار سلاطین هند برگزار می‌شد و اجراکنندگان هنری با لباس‌های پرزرق و برق به هنرنمایی می‌پرداختند.یکی از کارهایی که در این روز انجام می‌شود هواکردن بادباک‌های رنگارنگ است که چهره‌ای زیبا به مراسم می‌بخشد. مهم‌ترین رنگی که در این جشنواره توسط حاضرین مورد استفاده قرار می‌گیرد رنگ زرد است که با رسیدن گل‌های تازۀ زرد رنگ خردل هماهنگی داشته و در باورهای هندوان، ساراسواتی الهۀ دانش و هنر پوششی با این رنگ بر تن داشته است.

 پیروان بعضی از ادیان دیگر موجود در كشور هند مانند سیک‌ها و مسلمانان نیز با ارجاع به بعضی از رخدادها و مبانی خاص خودشان چنین روزی را جشن می‌گیرند. مسلمانان با گردهمایی در مزار نظام الدین اولیاء در دهلی و سایر مکان‌های مذهبی وابسته به فرقه‌های صوفی این روز را گرامی می‌دارند. 40 روز پس از واسانت پانچامی جشنواره معروف هولی یا همان جشنواره رنگ‌ها برگزار می‌شود که در خلال آن مردم به جشن و سرور پرداخته و با پاشیدن گردهای رنگارنگ برروی هم صحنه‌هایی بدیع و جذاب در کوچه و خیابان فراهم می‌آورند.

حالا كه بهاراینجاست...

طبیعت جاندار در طبیعت بی‌جان

یکی از سبک‌های نقاشی ترسیم اشیاء مختلف همچون ظروف، گلدان، میوه‌‌ها، گل و غیره است که با عنوان طبیعت بی‌جان شناخته می‌شود. در زبان انگلیسی به این سبک نقاشی استیل لایف گفته می‌شود و در نقطه مقابل نقاشی‌هایی که از جانداران و انسان کشیده شده قرار می‌گیرد. هنرمندان مشهوری در طول تاریخ مهارت خویش را در ترسیم طبیعت بی‌جان آزموده‌اند ولی در این میان بعضی از نقاشان رویکرد ویژه‌ای به ترسیم گل‌های رنگارنگ متناسب با فصل بهار و خلق صحنه‌هایی نشاط‌آور داشته‌اند که در هر مکان و هر زمان روح بیننده را هر چند در مکانی سربسته قرار گرفته باشد تا اندازه زیادی به یاد عطر گل‌های خوش‌عطر بهاری و سرسبزی این فصل زیبا می‌اندازد. در عین حال این آثار نشانه‌ای از مهارت هنرمندان در به تصویر كشیدن برگ‌های پیچان و گلبرگ‌های رنگارنگ گل‌ها و گیاهان به‌شمار می‌آید. در طول تاریخ هنر نقاشان با رویکردهای مختلفی ،طبیعت بی‌جان را به تصویر كشیده‌اند.

بنابراین بعضی از هنرمندان همواره درپی بازتاب دقیق و واقعی صحنه نبوده و گاهی مانند بعضی از رویکردهای نوگرا مانند سبک کوبیسم، طبیعت بی‌جان با شیوه‌ای ویژه و مغایر با دنیای واقعی را تصویر كرده‌اند. بنابراین طبیعت بی‌جان در آثار هنرمندان مختلف از واقع‌گرا گرفته تا سبکهای بسیار انتزاعی قرن بیستم و حتی عصر حاضر نمود قابل توجهی داشته است.

حالا كه بهاراینجاست...

روز بهار در آلبانی

 این روز در میانه ماه مارس برگزار شده و از سال 2004 میلادی به این طرف،‌ در این کشور تعطیل رسمی است. براساس بعضی روایت‌ها، زمانی که عده‌ای از آلبانیایی‌ها به جنوب ایتالیا مهاجرت کرده بودند، عده‌ای از هموطنان‌شان از آلبانی به آنجا سفر کرده و با خود بوته‌هایی از گُل‌های دشت‌های آلبانی را که ریشه‌هایشان حامل خاک آلبانی بود به‌عنوان هدیه و یادآوری خاک وطن نزد مهاجرین بردند.مردان و زنان در این روز از روی آتش می‌پرند که نشانی از پایان فصل زمستان نزد آنها به‌شمار می‌آید. بر سر در خانه‌ها حلقه‌های گل آویزان شده و شیرینی‌های محلی که در تنورهای هیزمی پخته شده خورده می‌شود.

 مسن‌ترین زن خانواده شب بهار بیدار مانده و خوشه‌هایی از علف تازه را بر بالین جوان‌های خانواده می‌گذارد که نمادی است از امتداد نسل و نیروی حیات‌بخش. صبح روز نخست بهار مسن‌ترین فرد خانواده در خانه را به علامت سخاوت و مهمان‌دوستی باز می‌گذارد و مقداری علف تازه در یک ظرف پر از آب به خانه آورده می‌شود. در این روز ناهار معمولاً در فضای باز و طبیعت سرسبز به‌طور دسته‌جمعی همراه با تمام اعضاء خانواده صرف می‌شود.امروزه روز بهار بیشتر در شهر الباسان در مرکز آلبانی از رونق و شهرت بالایی برخوردار است و جشنواره کوچک و بزرگی از اجراهای هنری در این شهر برگزار شده و مردم از مناطق مختلف راهی الباسان می‌شوند. کودکان لباس‌های محلی پوشیده و دسته‌های گل بر دست به شادی و راهپیمایی در شهر می‌پردازند.



:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:36


کدام «بیمه تکمیلی» به درد من می خورد؟

اکثر ما بیمه تامین اجتماعی هستیم و وقتی به بیمارستان می رویم، همان دفترچه بیمه را به صندوق بیمارستان ارائه می کنیم اما عده ای هم بیمه های ارگانی دارند. بیمه درمانی وزارت دفاع، نیروهای مسلح، بانک ها، صدا و سیما و دیگر ارگان های دولتی و نیمه دولتی، از این دست بیمه ها هستند. این ارگان ها معمولا برای خود درمانگاه دارند و کارکنان آنها می توانند با کمترین هزینه ممکن و در غالب مواقع بدون پرداخت هیچ هزینه ای از خدمات درمانی و بالینی درمانگاه اداره شان استفاده کنند.

می مانند گروه وسیعی از جامعه که کارمند دولت نیستند و می خواهند هزینه درمان بیماری هایشان در کمترین حد ممکن باشد. شرکت های بیمه گر مختلف، پیشنهاد ویژه ای به این افراد دارند. آنها می گویند شما که بیمه تامین اجتماعی شده اید، بیاید سالانه پولی بدهید و خود را بیمه درمان تکمیلی کنید.

 شرکت های مختلف برای این کار نرخ های متفاوتی را در نظر گرفته اند که بیشترین شان سالانه حدود 1.5 میلیون تومان است. نرخی که به خاطر استفاده از خدمات درمانی بیمارستانی، درمانگاهی و ... دریافت می شود. به این ترتیب اغلب هزینه های درمانی شما تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرد. هفت صبح مروری بر شرایط خرید بیمه تکمیلی شرکت های مختلف بیمه گر دارد.

پول جون، پول خون


بیمه ملت


بیمه های درمان تکمیلی عمدتا به صورت گروهی صادر می شود و صدور آن به صورت انفرادی ممکن نیست. بیمه گزار می تواند تمامی کارکنان یا حداقل 70 درصد آنان را به همراه اعضای خانواده تحت تکفل قانونی، تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار دهد.

می توانید بیمه های درمان کامل یا فول درمان را انتخاب کنید که در این نوع بیمه نامه ها بیمه گر متعهد است کلیه هزینه های درمان بیمه شدگان را بر اساس میزان تعهدات و سایر شرایط درج شده در قرارداد جبران کند.

بیمه های درمان تکمیلی یا مازاد درمان هم نوع دیگری از بیمه تکمیلی ملت است که بیمه گزاران دارای بیمه گر اول یا پایه هستند و بیمه گر دوم متعهد به جبران بخشی از هزینه های درمان بر اساس تعهدات قرارداد است. تمام یا بخشی از فرانشیز تعیین شده در بیمه های درمان تکمیلی معمولا از طرف بیمه گر اول تامین می شود.

 زمانی که خانواده تحت پوشش قرار می گیرد، باید نام تمام اعضا در قرارداد ذکر شود، مگر اینکه فرزند پسر خانواده بیشتر از 18 سال سن داشته باشد. بیمه شده ها نباید بیشتر از 70 سال سن داشته باشند. شخصی که خانواده اش را بیمه می کند باید بیشتر از 18 سال سن داشته باشد.

می خواهیم در مورد هزینه های درمانی صحبت کنیم. هزینه های بیمارستانی و درمان های توأم با جراحی، در طرح اول تا سقف سه میلیون تومان، در طرح دوم تا سقف پنج میلیون تومان، در طرح سوم تا سقف هشت میلیون تومان و در طرح VIP تا سقف 15 میلیون تومان توسط شرکت بیمه ملت پرداخت می شود.

هزینه زایمان نیز در طرح های اول تا VIP به ترتیب تا سقف 1.5، دو، سه و پنج میلیون تومان پوشش داده می شود. هزینه های انتقال بیمار به وسیله اورژانس از محل حادثه تا بیمارستان نیز در طرح های اول تا VIP تا سقف 120 هزار تومان پرداخت می شود.

بیمه ما

بیمه درمان تکمیلی فقط به صورت گروهی ارائه می شود. سازمان ها، شرکت ها، کارخانه ها، موسسات، مجتمع های تجاری و ... که تعداد کارکنان آنها بیشتر از 50 نفر باشند، می توانند این بیمه نامه را بخرند. حداقل 70 درصد اعضای گروه بر اساس لیست پرداخت حق بیمه به بیمه گروه اولیه متقاضی بیمه باشند.

 بیمه ما هزینه بستری در بیمارستان برای درمان طبی، جراحی های عمومی و تخصصی، هزینه های زایمان شامل زایمان طبیعی، سزارین و کورتاژ تشخیصی، هزینه های پاراکلینیکی مثل سونوگرافی، ماموگرافی، رادیوتراپی، انواع اسکن، انواع سی تی اسکن، MRI، اکوکاردیوگرافی چشم، هزینه های جراحی های سرپایی مثل شکستگی ها، گچ گیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیون، لیبوم، تخلیه کیست و لیزردرمانی، هزینه های رفع عیوب انکساری چشم، هزینه های سرویس دهی آمبولانس، هزینه های دندانپزشکی و هزینه های دارو، ویزیت، آزمایش و رادیولوژی را پوشش می دهد.

کسانی می توانند از بیمه درمان گروهی تکمیلی بیمه ما استفاده کنند که به صورت قراردادی و پیمانی و به طور تمام وقت در استخدام بیمه گذار باشند. در خانواده ها، فرزندان پسر تا سن 18 سال تمام و در صورت اشتغال به تحصیل با ارائه گواهی تحصیلی تمام وقت تا سن 20 سال تمام می توانند بیمه درمان تکمیلی شوند. در مورد دانشجویان هم با ارائه گواهی تحصیلی تا سن 25 سال تمام و در مورد دانشجویان پزشکی و دکترا تا سن 26 سال تمام، می شود تحت پوشش این بیمه قرار گرفت. فرزندان دختر نیز تا زمان ازدواج و یا اشتغال به تحصیل می توانند بیمه شوند. نوزادان از بدو تولد و فرزندان معلول ذهنی و جسمی بدون در نظر گرفتن سقف سنی بیمه می شوند.

در صورت فوت بیمه شده اصلی در مدت قرارداد، خانواده او مشروط به پرداخت حق بیمه تا پایان قرارداد تحت پوشش خواهند بود اما نکته اینجاست که اگر شما برای درمان بیماری مادرزادی اقدام کنید، نمی توانید هزینه درمان تان را از بیمه بگیرید. هزینه سقط جنین نیز پرداخت نمی شود مگر در موارد ضروری با تشخیص پزشک معالج و تایید پزشک معتمد شرکت بیمه ما.

بیمه البرز

بیمه البرز رفتار متفاوتی در بیمه تکمیلی دارد. این شرکت بیمه گر، بیمه تکمیلی خود را به چندین و چند شاخه تقسیم کرده و برای هر کدام، یک بیمه نامه صادر می کند. این شرکت «بیمه مادام العمر جبران هزینه های درمان سرطان» را طراحی و تحت عنوان «بیمه امید آفرین البرز» به بیمه گذاران می فروشد. می توانید این بیمه نامه را به صورت فردی، خانوادگی و گروهی تهیه کنید.

پول جون، پول خون


بیمه البرز تعهد می کند که اگر در درمان سرطان در داخل کشور به نتیجه نرسیدید، هزینه درمان این بیماری را در خارج از کشور هم پوشش دهد. سقف پوشش این بیمه نامه 150 میلیون تومان است. همه افراد زیر 60 سال می توانند خود را بیمه کرده و تا آخر عمر از خدمات آن استفاده کنند.

حق بیمه این بیمه نامه قابل تقسیط به اقساط دلخواه است که باید حداکثر طی پنج سال تسویه شود. در سال اول بیمه، اگر دچار این بیماری شوید، هزینه ای از سوی بیمه البرز پرداخت نمی شود، یعنی سال اول، «سال انتظار» است. اگر طی سال های دوم تا پنجم دچار سرطان شدید، هزینه ها تا 35 میلیون تومان پرداخت می شود. طی سال های ششم تا دهم هزینه قابل پوشش 40 میلیون تومان بوده و به همین ترتیب اگر تا 56 سال بعد دچار سرطان نشوید، می توانید بعد از آن سال از پوشش 150 میلیونی این بیمه گر استفاده کنید.

اما در مورد بیمه درمان گروهی باید گفت شرکت ها می توانند در صورت داشتن بیشتر از 50 بیمه شده شامل خود کارمندان و خانواده آنها، بیمه درمان گروهی بخرند. بیمه البرز در بیمه درمان گروهی، هزینه های سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن، انواع آندوسکوپی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو، دانسیتومتری، تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفس، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، جراحی های مجاز سرپایی شامل شکسته بندی، گچ گیری، ختنه، بخیه، کرایوتراپی، اکسیزیون لیپوم، بیوپسی (نمونه برداری)، تخلیه کیست و لیزردرمانی را تقبل می کند.

معمولا پرداخت حق بیمه طی 12 قسط مساوی است. بیمه شدگان تا 60 سال تمام با حق بیمه9 توافق شده، بیمه شدگان بین 61 تا 70 سال تمام با 50 درصد اضافه نرخ و بیمه شدگان بین 71 تا 120 سال تمام با 100 درصد اضافه نرخ بیمه خود را تهیه خواهند کرد.

بیمه پارسیان


بیمه پارسیان در حال حاضر و در سراسر کشور با بیش از 991 مرکز درمانی شامل بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز تصویربرداری قرارداد همکاری دارد. دوره انتظار، مدت زمانی است که در آن شرکت بیمه پارسیان متعهد به جبران خسارت بیمه شده نخواهد بود. این مدت در قراردادهای درمان و برای تعهد زایمان برای گروه های زیر 250 نفر 9 ماه و برای گروه های 250 تا هزار نفر، شش ماه خواهد بود. همچنین دوره انتظار برای بیماری هایی که می گوییم و برای گروه های زیر هزار نفر به مدت سه ماه خواهد بود.

بیمه پارسیان هزینه درمان نازایی، کاتاراکت، استرابیسم، پولیپ و انحراف بینی، سینوزیت، لوزه، جراحی قلب باز، بیماری های مزمن کلیه، دیسک ستون فقرات، پروستات، واریکوسل، میومکتومی و هیسترکتومی، سیستوسل، رکتوسل، آنتروسل، لیزیک، تعویض مفصل، پیوند قرنیه، کاشت حلزون، واریس و هزینه های درمانی ناشی از حوادث مربوط به ادامه معالجاتی که حادثه قبل از تاریخ شروع اولین پوشش بیمه برای بیمه شده اتفاق افتاده باشد را پرداخت می کند. وقتی که بخواهید با شرکت بیمه پارسیان قرارداد ببیندید، باید ظرف 15 روز حق بیمه لازم را پرداخت کنید تا قراردادتان فسخ نشود.

بیمه پاسارگاد


این شرکت بیمه طرح متفاوتی را دنبال می کند. بیمه پاسارگاد با شرکت کمک رسان ایرانیان (SOS) قرارداد بسته و خدمات مربوط به درمان تکمیلی بیمه پاسارگاد را این شرکت ارائه می کند. مثلا این شرکت خدمات پزشک در منزل را دنبال می کند که با خرید بیمه درمانی تکمیلی پاسارگاد می توانید به صورت رایگان از این خدمت استفاده کنید.

اگر تزریق عضلانی داشته باشید و بخواهید در منزل تزریق را انجام دهید، فقط 8000 تومان به اضافه هزینه ایاب و ذهاب آن فرد را باید پرداخت کنید. شرکت کمک رسان هزینه های درمانی در بیمارستان را تا سقف 70 میلیون تومان پشتیبانی می کند. هزینه زایمان و سزارین تا سقف 3 میلیون و هزینه اورژانس بیمارستانی تا سقف 300 هزار تومان پرداخت می شود. هزینه شیمی درمانی تا سقف 20 میلیون تومان و هزینه لیزردرمانی و فیزیوتراپی تا سقف 350 هزار تومان پشتیبانی می شود.

این شرکت با اغلب درمانگاه ها، آزمایشگاه ها و بیمارستان های سراسر کشور قرارداد بسته و باعث یک اطمینان ویژه به بیمه گزاران خود شده است اما تعرفه سالانه این شرکت رقم کمی نیست. اگر فرد بیمه گزار کمتر از 15 سال داشته باشد، باید سالانه یک میلیون و 12 هزار تومان پرداخت کند. افراد 16 تا 24 ساله سالانه یک میلیون و 150 هزار تومان، افراد 25 تا 29 ساله سالانه 1.2 میلیون تومان، افراد 30 تا 34 ساله سالانه 1.32 میلیون تومان، افراد 35 تا 39 ساله سالانه 91.410 میلیون تومان، افراد 40 تا 44 ساله سالانه 1.410 میلیون تومان، افراد 40 تا 44 ساله سالانه یک میلیون و 450 هزار تومان، افراد 45 تا 49 ساله سالانه یک میلیون و 556 هزار تومان، افراد 50 تا 54 ساله سالانه یک میلیون و 800 هزار تومان، افراد 55 تا 59 ساله یک میلیون و 940 هزار تومان و افراد 60 تا 64 ساله سالانه دو میلیون و 70 هزار تومان پرداخت می کنند تا از خدمات بیمه تکمیلی درمان استفاده کنند.



:: موضوعات مرتبط: ، ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:35


چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کند یا به آن اعتقاد چندانی داشته باشد، اما واقعیت این است که فیلم دیدن هم قواعد و قوانین خاص خودش را دارد. قواعد و قوانینی که شاید با رعایت نکردن آن‌ها چیز خاصی از دست ندهید ولی با رعایت کردن شان لذت کاری که می‌کنید چند برابر می‌شود. البته این قوانین بیشتر به درد کسانی می‌خورد که فیلم دیدن بخشی از زندگی آن‌هاست و یکی از سرگرمی‌هایی است که هم به آن علاقه دارند و هم پیگیر آن هستند.

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟


 تعداد مخاطبینی که چندان کم هم نیستند. خب در ایران فیلم‌های خارجی امکان اکران عمومی ندارند یا حداقل تا امروز به شکل رسمی نداشته اند پس فیلم خارجی دیدن در ایران محدود می‌شود به دانلود کردن فیلم یا خریدن دی.وی.دی و دیدن آن در خانه. ایرانی‌های زیادی هستند که دیدن فیلم خارجی با زبان اصلی را دوست دارند. آن‌ها که باید دی.وی.دی را در دستگاه پخش بگذارند، جلوی تلویزیون خود در خانه بنشینند و فیلمی را تماشا کنند. این گزارش بیشتر به درد آن‌ها می‌خورد. سعی کردیم به‌خصوص با توجه به این كه فقط دو هفته به نوروز مانده، سراغ یادآوری نکاتی برویم که با رعایت کردن آن‌ها لذت فیلم دیدن چند برابر می‌شود.

با چه کیفیتی فیلم ببینیم؟

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    اگر خوره سینما هستید نخوانید

شاید برای سینه چاک‌های سینما زودتر دیدن یک فیلم از هر چیز دیگری مهم‌تر باشد، همان‌ها که مثلا دوست دارند قبل از مراسم اسکار همه فیلم‌های مدعی کسب جایزه را دیده باشند، یا کسانی که دوست دارند هر چه زودتر فیلمی را که در موردش زیاد تعریف شده تماشا کنند. با آن‌ها کاری نداریم چون در هر حال تنها چیزی که برایشان مهم است دیدن فیلم است نه مسائل جانبی آن. اما اگر از آن دسته به اصطلاح خوره‌های سینما نیستید، یکی از مهم‌ترین نکاتی که امروز باید به آن توجه کنید کیفیت فیلم‌هایی است که می‌بینید. اما چرا این کیفیت اهمیت دارد؟ خب! مثل این است که شما چهار غذافروشی در تهران بشناسید که یک غذای مشترک سرو می‌کنند، اما هر کدام با کیفیتی جدا، معمولا برای خرید غذایی که بهترین کیفیت را دارد باید بیشتر صبر کنید و برای غذای کیفیت پایین‌تر نیاز به صبر کمتری است. البته کمی صبر بیشتر برای خوردن غذایی بهتر احتمالا برای خیلی‌ها دلچسب‌تر است. داستان کیفیت فیلم‌ها هم به همین شکل است.

این سوال که «با چه کیفیتی فیلم ببینیم؟» شاید عمری تنها در حدود دو دهه داشته باشد. قبل ترها که فیلم‌های سینمایی فقط با نگاتیو فیلمبرداری می‌شد و اصلا مفهوم سینمای دیجیتال به شکل امروز وجود نداشت بحث تنوع کیفیت تصویر فیلم‌ها وجود خارجی داشت. فیلم‌ها عموما با یک نوع دوربین(35 م.م) فیلمبرداری می‌شد و مخاطبی که طالب دیدن فیلم جایی غیر از سالن سینما بود فیلم‌ها با کیفیتی ثابت و یکسان به دستش می‌رسید. اما امروز به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی که سینما حسابی از آن‌ها بهره برده، برای تولید هر فیلم از دوربین‌های مختلف و خاصی استفاده می‌شود که تصویر ارائه شده توسط برخی از این دوربین‌ها کیفیت‌های متفاوتی دارد. در این شرایط طبیعتا بهتر است از هر فیلم نسخه‌ای را ببینیم که با کیفیت‌تر از بقیه است.

چه کیفیت فیلم‌هایی داریم؟

 احتمالا تا به حال این‌ها به گوشتان خورده یا جایی آن‌ها را دیده اید: «p HDT480»، «WEB-DL 720p»،«Blu-Ray p 1080»، « Full HD». این‌ها علائم تشخیص کیفیت تصویر و در برخی موارد صدای فیلم است. پایین‌ترین درجه‌هایش می‌شود:« Cam» و « TS» و « DVDScr» که تقریبا همان چیزی هستند که ما به آن نسخه پرده‌ای می‌گوییم. حالا با کمی کیفیت بالاتر یا پایین تر. از آن طرف بالاترین کیفیت‌هایی که تا امروز فیلم‌ها در آن عرضه شده اند به این نام‌ها شناخته می‌شوند: «p Blu-Ray Full HD720»، «p Blu-Ray Full HD1080» و « Blu-Ray Disc». دو مدل «720p» و «1080p» دیگر هم وجود دارد که از نظر کیفیت اول « Blu-Ray » است و بعد هم «WEB-DL». در هر کدام از این فرمت‌ها کیفیت و شفافیت تصاویر و گاه وضوح و جزئیات صدا کاملا متفاوت است.

خب طبیعی است که حجم هر کدام از این فیلم‌ها هم متغیر باشد. مثلا حجم نسخه « Blu-Ray Disc» فیلم «بین ستاره ای» به کارگردانی کریستوفر نولان به 45 گیگا بایت می‌رسد، در حالی که نسخه «Blu-Ray p 1080» آن 2.3 گیگا بایت و نسخه «p Blu-Ray Full HD1080» آن 14 گیگا بایت است. البته برخی فیلم‌ها هم که به صورت «3D» ساخته می‌شوند و برای دیدن آن‌ها به شکل سه بعدی هم باید نمایشگر مخصوص داشته باشید و هم فرمت خاص آن‌ها را دانلود و تماشا کنید. این‌ها را گفتیم تا بدانید تا چه اندازه می‌توانید فیلم با کیفیت‌های متنوع ببینید.

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

در چه فیلم‌هایی کیفیت بالا مهم است؟

جدا از فیلم‌های انیمیشن که کیفیت تصویر و رنگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌هاست، عموما برای فیلم‌هایی که شفافیت و نزدیک بودن جنس تصویر و جلوه‌های ویژه به واقعیت، نقش مهمی در جذابیت فیلم دارد بهتر است با کیفیت‌ترین نسخه برای دیدن انتخاب شود. فیلم‌های درام، ملودرام و کمدی تقریبا با معمولی‌ترین کیفیت هم قابل دیدن و لذت بردن هستند چون داستان و موضوع فیلم بر هر چیزی ارجحیت دارد. پس دیدن این فیلم‌ها با معمولی‌ترین کیفیت هم اتفاق بدی نیست. اما در برخی فیلم‌ها مثل «پارک ژوراسیک»، «مکس دیوانه»، «ارباب حلقه‌ها»، «جاذبه» یا حتی «زندگی پای» کیفیت تصویر بسیار مهم است و در جذابیت فیلم تاثیر به سزایی دارد.

این فیلم‌ها عموما در ژانر علمی-تخیلی و اکشن ساخته می‌شوند و طبیعتا هر چه کیفیت تصویر آن‌ها در زمان دیده شدن بیشتر باشد هنر کارهای دیجیتالی و جلوه‌های ویژه به کار رفته در آن‌ها بهتر و کامل‌تر حس می‌شود. به همین دلیل اغراق نیست اگر بگوییم ندیدن بعضی فیلم‌ها از دیدن آن‌ها با کیفیت پایین و حتی معمولی به مراتب بهتر است!

چگونه فیلم با کیفیت بالا بگیریم؟

برای به دست آوردن هر چیز خوبی باید هم صبر کنید و هم خرج. به دلیل اینکه ما جزو کشورهای تحت قرارداد قانون کپی رایت جهانی نیستیم خیلی ارزان‌تر و ساده‌تر از آن چیزی که تصورش را کنید فیلم‌های باکیفیت سینمای جهان در اختیارمان قرار می‌گیرد. یعنی شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار پایین عضو ویژه سایت‌های دانلود فیلم شوید و از کیفیت‌های مختلفی که برای هر فیلم در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید. این سایت‌ها امروز شکل بسیار حرفه‌ای به خود گرفته اند و علاوه بر معرفی کامل فیلم، حتی امتیاز منتقدان و مخاطبان فیلم‌ها را هم در اختیار مخاطب می‌گذارند تا دقیقا بداند چه فیلمی دانلود می‌کند.

 

این یعنی برخلاف نرم افزار تورنت لقمه برای شما خیلی راحت‌تر گرفته شده و می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی بدون جستجوی خیلی زیاد فیلم‌های مختلفی را که به سلیقه تان می‌خورد پیدا کنید. کار کردن و جستجو در آن‌ها هم بسیار ساده و آسان است. البته در کنار هزینه عضو شدن در این سایت‌ها باید حواستان به هزینه‌ای که برای ترافیک اینترنت می‌دهید هم باشد. چون یک دفعه چشمتان را باز می‌کنید می‌بینید سر ماه کلی پول خرج کرده‌اید تا چند فیلم باکیفیت دانلود کنید. هر چند برای این مشکل هم راه حل وجود دارد، سعی کنید با دوستان خود در این زمینه معامله فرهنگی کنید، مثلا اگر چهار نفر هستید که چهار فیلم مشترک را دوست دارید هر کدام تهیه یک فیلم را به عهده بگیرید و بعد با هم به اشتراک بگذارید. با این روش در همه هزینه‌هایتان از وقت تا پول صرفه جویی می‌شود.

برای دیدن فیلم با کیفیت بالا چقدر باید صبر کنید؟

خیلی بستگی به خود فیلم دارد. مثلا اگر فیلم مستقل یا کم فروش باشد نسخه‌های با کیفیت آن خیلی زود منتشر می‌شود اما اگر فیلم مهم و پرفروشی باشد معمولا کمی طول می‌کشد تا نسخه با کیفیت آن به دستتان برسد. اگر می‌خواهید فقط فیلم را دیده باشید معمولا یک ماه پس از آغاز اکران جهانی نسخه کیفیت معمولیِ آن را می‌توانید پیدا کنید، گاهی حتی دو هفته پس از آغاز اکران نسخه‌های پرده‌ای فیلم یافت می‌شود اما توصیه می‌کنیم برای دیدن هیچ فیلمی به سراغ نسخه پرده‌ای آن نروید. بالاترین کیفیت برای هر فیلم چند ماه پس از پایان اکران آن قابل دسترسی است. تا آن زمان هم نسخه‌های مختلفی از هر فیلم ارائه می‌شود که در نتیجه بستگی به عطش و علاقه‌ای که دارید می‌توانید سریع‌تر یا دیرتر فیلمی را ببینید.

اما در هر حال همیشه بهتر است پا روی وسوسه‌هایتان بگذارید و برای دیدن فیلمی با کیفیت خوب صبر پیشه کنید. مثلا همین الان کیفیت « TS» قسمت هفتم جنگ ستارگان در دسترس است، شاید تا نوروز کیفیت «WEB-DL» آن هم عرضه شود اما برای دیدن فیلمی با این حجم جلوه‌های ویژه باید حداقل تا اواخر فروردین و رسیدن نسخه «Blu-Ray p 1080» آن صبر کرد. حیف است صبر نکنید، دیدن نسخه باکیفیت این فیلم‌ها لذت فراوانی دارد. البته بعضی‌ها حتی حاضر نیستند با این کیفیت هم ببینید و ممکن است تا یک ماه بعدتر هم صبر کنند تا نسخه «p Blu-Ray Full HD1080» آن در دسترس قرار بگیرد ولی تا این آخری را هم توصیه نمی کنیم. در کل بهتر است برای دیدن چنین فیلمی ترجیحا به سراغ نسخه «WEB-DL» هم نروید و به دیدن « TS» هم که اصلا فکر هم نکنید. خب این مثال کاملا قابلیت تعمیم دادن به فیلم‌های دیگر را هم دارد.



از انجام چه کارهایی بترسیم

در جمع غر بزنیم

وقتی تصمیم می‌گیرید با یک عده فیلم ببینید در حال انجام دادن یک کار جمعی هستید. قرار نیست در هر کار جمعی همیشه بیشترین سود را شما ببرید پس اگر دسته جمعی فیلم می‌بینید و در مواقعی از فیلم مورد نظر خوشتان نیامده سعی کنید آرام بگیرید و با «نچ نچ» کردن و غر زدن دیدن فیلم را به بقیه زهرمار نکنید. همیشه قرار نیست به یک اندازه از دیدن فیلم‌ها لذت ببرید. البته این فقط در صورتی است که شما به صورت جمعی فیلم ببینید.

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟


پشت سر هم فیلم ببینیم

هیچ وقت به کسی که بیشتر از همه فیلم ببیند جایزه نمی دهند اما برای کسی که فیلمی را فهمیده باشد یا از آن لذت برده باشد احترام قائل می‌شوند. پس یهو تصمیم نگیرید حالا که امروز تعطیل یا بیکارید از صبح تا شب فیلم ببینید، مطمئن باشید نه تنها لذتی نمی برید بلکه امکان خسته شدن و منفجر شدن مغزتان هم وجود دارد. همان قدر که هر انسانی در زندگی کلی کار نکرده و جای نرفته و کتاب نخوانده و حرف نگفته دارد می‌تواند فیلم ندیده هم داشته باشد. لذت بخشیدن به مخاطب مهم‌ترین کاری است که از دست سازنده فیلم می‌بر می‌آید، ولی وقتی پشت سر هم و زیادی فیلم ببینید تلاش سازنده را به هدر داده اید. ضمن اینکه زیادی انجام دادن هر کاری می‌تواند دلزدگی ایجاد کند و لذت اولیه انجام آن را از بین ببرد. پس خیلی معقول و به اندازه فیلم تماشا کنید.

با خستگی فیلم ببینیم

شاید دیدن گونه‌ای از فیلم‌ها مثل کمدی حتی به درد رفع خستگی هم بخورد و باعث بهتر شدن حال آدم شود اما دیدن عموم فیلم‌ها نیاز به حال خوب و فراغ بال و آرامش دارد. سینما یکی از هنرهای هفت گانه است و همیشه برای لذت بردن از آثار هنری و درک تمام و کمال آن‌ها خسته نبودن یک شرط مهم و اساسی است. پس زمانی که خسته‌اید به جای فیلم دیدن موزیک گوش کنید یا کتاب بخوانید یا به کارهای دیگری که تمرکز کمتری نیاز دارند برسید چرا که فیلم دیدن به جمع شدن حواس شما برای حدود دو ساعت نیاز دارد و خستگی فرصت تمرکز داشتن برای چنین مدتی را در اختیار شما نمی گذارد. نتیجه با خستگی فیلم دیدن چه می‌شود؟ لذت نبردن از هنری که قرار است شما را سرگرم کند!



از انجام چه کارهایی نترسیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    رها کردن فیلم

ببینید! قرار است با هر بار فیلم دیدن یک لذت تازه را تجربه کنید. خب پس اگر به دیدن فیلمی نشستید و دیدید پس از گذشت نیم ساعت یا یک ساعت نتوانست جذبتان کند و خودتان هم خیلی خوشتان نیامده تعارف را کنار بگذارید و فیلم را نیمه کاره رها کنید. فیلم دیدن قرار است اول از همه سرگرمی باشد اگر نباشد که هویت اصلی خودش را از دست داده، پس اگر جایی از دیدن یک فیلم خسته شدید آن را قطع کنید. البته مشروط به اینکه خودتان تنهایی در حال فیلم دیدن باشید.

    با هم سلیقه‌ها فیلم دیدن

 ممکن است شما فیلم‌های علمی-تخیلی همراه با اکشن بالا دوست داشته باشید و یکی دیگر فیلم‌های ملودرام کلاسیک. در چنین حالتی بهتر است دنبال تفریحات مشترک دیگری بگردید. فیلم دیدن همان گونه که می‌تواند سرگرم کننده باشد می‌تواند سوهان روح هم باشد، خصوصا وقتی به دیدن فیلمی اشتباهی به سینما بروید. ولی اگر در خانه فیلم می‌بینید حق انتخاب دارید، پس دیدن فیلم «بزرگراه گمشده» دیوید لینچ با کسی که مثلا علاقه‌اش سری فیلم‌های «ترانسفورمرز» باشد اشتباه است و نباید آن را انتخاب کنید. البته هستند کسانی که به همه ژانرهای سینمایی علاقه مندند و از دیدن هر فیلمی در هر ژانری لذت می‌برند ولی خب تعدادشان زیاد نیست. پس بهتر است جانب احتیاط رعایت شود.

    نشان دادن سلیقه

از گفتن اینکه چه سلیقه‌ای دارید نترسید. خودتان را مجبور به دیدن فیلمی که دوست ندارید نکنید، حتی اگر به زعم همه بهترین فیلم تاریخ سینما باشد. قطعا با ندیدن فیلم‌هایی که با سلیقه شما جور نیستند تبدیل به آدم سطح پایینی نمی شوید. مهم این است هر سلیقه‌ای دارید به دنبال بهترین محصولات همسو با آن باشید. مثلا اگر فیلم هندی دوست دارید بهترینش را ببینید، اگر به سینمای آسیای شرقی یا اروپای شرقی علاقه دارید بروید و بهترین فیلم‌هایشان را پیدا کنید. حتی در ژانرهای مختلف، اگر اکشن علاقه دارید بهترین آن را ببینید یا اگر به فیلم‌های فلسفی و خاص علاقه مندید به سراغ بهترین‌هایش بروید. همین برایتان مهم باشد کافی است. سلیقه شما در چه مدل فیلم دیدن فقط به خودتان مربوط است و قرار نیست با آن قضاوت شوید، اگر قرار بر قضاوتی باشد باید به کیفیت فیلمی که انتخاب کرده‌اید برگردد نه موضوعی که برای دیدن انتخاب کرده اید.



وقت فیلم دیدن چه کارهایی انجام ندهیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    خیلی حرف نزنید

خب! رعایت این موضوع به فیلم دیدن‌های دسته جمعی بر می‌گردد وگرنه اگر تنها بودید می‌توانید تا ته فیلم با خودتان حرف بزنید و هیچ کس هم حق اعتراض ندارد! فیلم دیدن گاهی آنقدر هیجان انگیز می‌شود که ناخودآگاه مخاطب را به این سمت و سوق می‌برد که در مورد اتفاقات فیلم حرف بزند و هیجان خود را با دیگران تقسیم کند. ولی وسط فیلم دیدن جای تخلیه هیجان نیست، وقتی در جمع فیلم می‌بینید بیش از هر چیز بهتر است سکوت را رعایت کنید. شاید افراد حاضر در جمع روی اتفاقات فیلم تمرکز کرده اند و حرف‌های مدام شما باعث بر هم خوردن تمرکز آن‌ها و لذت نبردنشان از فیلم شود. بعد از فیلم می‌شود در خصوص ریز و درشت فیلم زد و بحث کرد اما وسط فیلم این کار را نکنید و اجازه ندهید کسی این کار را در جمع انجام دهد. حتی اگر از دیدن فیلمی که می‌بینید خسته شده‌اید باز هم به احترام بقیه قاعده بازی را به هم نزنید و بگذارید آن‌ها فیلمشان را ببینند.

    خیلی تحقیق نکنید

تعجب نکنید. تجربه ثابت کرده هر چه با ذهن خالی تری به تماشای یک فیلم بنشینید لذت مکاشفه کردن بیشتری عایدتان می‌شود. تصور کنید قبل از دیدن فیلمی مثل «باشگاه مشتزنی» دیوید فینچر یا «قصه عامه پسند» کوئنتین تارانتینو یا «مظنونین همیشگی» برایان سینگر، بروید و کلی اطلاعات در خصوص داستان این فیلم‌ها بخوانید و نقدهای فیلم را زیر و رو کنید. چرا؟ فقط به این خاطر که مطمئن شوید فیلم خیلی خوبی می‌بینید؟ خب این کار اشتباهی است چرا که بخش مهمی از لذت دیدن هر فیلم را که غافلگیری‌های آن است از دست می‌دهید. تحقیق در خصوص فیلم‌ها را بگذارید برای بعد دیدن فیلم، همین‌قدر که بدانید این فیلم چه موضوعی دارد، کارگردانش کیست و سابقه‌ای که دارد چیست، بازیگرانش چه کسانی هستند و بازخوردهای اولیه نسبت به آن چه بوده کافی است. البته حتی در زمینه بازخوردها هم با توجه به اینکه سلیقه هر کس در سینما متفاوت است ممکن است زیادی دانستن بازخوردها باعث انتخاب اشتباه هم بشود. در کل سعی کنید با علم کامل از همه جزئیات فیلم به سراغ دیدن آن نروید چون عملا دیگر دیدن خود فیلم لذتی برایتان نخواهد داشت. از مواجه شدن با افرادی که در لو دادن داستان ید طولایی دارند هم جدا خودداری کنید.

    خیلی فیلم را متوقف نکنید

در سینما فیلم دیدن یک حسن بسیار اساسی دارد و آن کنترل نداشتن مخاطب بر فیلمی است که پخش می‌شود. اگر غیر از این بود احتمالا دیدن یک فیلم یک ساعت و نیمه بیش از سه چهار ساعت طول می‌کشید. فیلم دیدن در خارج از سینما این اختیار را به مخاطب می‌دهد که هر زمان دوست دارد فیلم را متوقف کند. کاری که خیلی از مخاطبین فیلم در خانه به بهانه‌های مختلف آن را انجام می‌دهند. طرف اس ام اس برایش می‌آید فیلم را متوقف می‌کند، خسته می‌شود فیلم را متوقف می‌کند، گرسنه‌اش می‌شود فیلم را متوقف می‌کند، حوصله نداشته باشد فیلم را متوقف می‌کند یا حتی همین جوری هم دلش بخواهد فیلم را متوقف می‌کند. مخاطب در خانه می‌تواند آنقدر یک فیلم را متوقف کند که عملا تبدیل به یک سریال 10 یا 12 قسمتی شود. خب در این شرایط چه انتظاری برای لذت بردن از یک فیلم و جهانی که فیلمسازش خلق کرده دارید؟ حالا که فرصت دارید در خانه در راحت‌ترین شکل ممکن فیلم ببینید حداقل به لذت بردن از آن احترام بگذارید و مثل وقتی سینما می‌روید یک فیلم را بگذارید و تا ته‌اش ببینید. مگر اتفاقی بیفتد که اگر فیلم را متوقف نکنید ممکن است زندگی تان متوقف شود!



هر فیلمی را با چه کسی ببینیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    اکشن و کمدی

به درد هر جمعی می‌خورند؛ از خانوادگی بگیرید تا دوستان و رفقا. البته برای این دو ژانر جمع دوستان خیلی بیشتر می‌چسبد؛ چون همه در یک سن و سال به سر می‌برند و تقریبا می‌توانند به یک اندازه از دیدن صحنه‌های اکشن هیجان زده شوند یا به یک موقعیت کمیک بخندند. حتی جمع دوستانی که عموما عادت دارند فیلم‌های جدی تری ببینید هم هر از چند گاهی نیاز به فیلم‌های اکشن و کمدی دارند. اصلا خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر اصل سینما را صرفا سرگرمی بدانیم، اکشن و کمدی را می‌توان سینمای خالص نامید خب خیلی‌ها هم چنین اعتقادی ندارند. در هر صورت هر جا دیدید جمعی به تماشای فیلم کمدی و اکشن نشسته‌اند شما هم به جمع شان بپیوندید، در هر سن و سالی هم که باشید خیلی کیف می‌دهد!

    انیمیشن

بهتر از انیمیشن برای دیدن فیلم با خانواده ژانری وجود ندارد. بخش مهمی از انیمیشن تولید شده در جهان مستقیما کودک درون مخاطب را هدف قرار می‌دهد و همه در هر سن و سالی کم و زیاد از داشتن این کودک درون بهره می‌برند. در چنین موقعیتی خانواده که از اعضایی با سن و سال‌های مختلف تشکیل شده به دلیل همین ویژگی خاص انیمیشن ناخودآگاه می‌شود بهترین محیط برای دیدن فیلم. تا به حال دقت کرده‌اید بعضی‌وقت‌ها وقتی یکی از اعضای خانواده در حال دیدن تام و جری است بقیه اعضای خانواده هم با او به تماشا نشسته اند؟ این اتفاق به همان ویژگی خاص انیمیشن برمی‌گردد.

    درام و ملودرام

این فیلم‌ها را یا باید تنها دید یا با کسانی که به سینما کمی جدی‌تر فکر می‌کنند و سینما را بیش از یک سرگرمی صرف قبول دارند. این فیلم‌ها معمولا جای بحث و حرف زیادی برای مخاطب باقی می‌گذارند و عملا ذهن او را درگیر می‌کنند. درام‌ها و ملودرام‌ها بیش از هر ژانر دیگری به واقعیت نزدیکند و شخصیت‌هایش می‌تواند برای مخاطب ما به ازای بیرونی داشته باشد پس قابل بحث کردن می‌شوند و بحث کردن در این زمینه نیازمند افرادی است که موضوع فیلم یا اتفاقاتش برایشان تبدیل به دغدغه یا سوژه قابل بحثی شود. جمع دوستانی که برای دیدن فیلم‌های درام و ملودرام جمع می‌کنید قاعدتا باید خاص‌تر باشند و سینما را حرفه‌ای‌تر دنبال کنند. حرفه‌ای‌تر چون مثلا اگر قرار باشد فیلمی از یک کارگردان خاص، قسمت هفتم «جنگ ستارگان» یا قسمت سوم پدرخوانده را با کسانی ببینید که برایشان دنبال کردن کارهای قبلی کارگردان و قسمت‌های قبلی یک سری فیلم مهم نبوده آن وقت بعید است بتوانید تجربه لذت بردن مشترک از فیلم را به یک اندازه داشته باشید و این در فیلم دیدن دسته جمعی بدترین آفت ممکن است.

    ترسناک

معمولا از یک سن و سالی به بعد علاقه به دیدن فیلم ترسناک در آدم کم می‌شود؛ یعنی از یک سن و سالی به بعد هیجان لازم برای دیدن فیلم ترسناک وجود ندارد. آدم هر چه بزرگتر می‌شود ترس‌های فانتزی و خیالی‌اش کمتر شده و با ترس‌ها جدی‌تری مواجه می‌شود پس تا جوان هستید فیلم ترسناک‌هایتان را ببینید و لذتش را ببرید. اگر خیلی اعتماد به نفس دارید که خب بهتر است فیلم ترسناک را تنهایی ببینید و بترسید اما اگر ته دلتان می‌خواهد وقت ترسیدن یکی دم دستتان باشد بهتر است دوستان خود را جمع کنید، آن هم از مدل دوستانی که هنوز ترسیدن برایشان هیجان انگیز است.



چه فیلم‌هایی را چه زمانی ببینیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟


    چه زمانی فیلم ببینیم و نبینیم

 بهتر است وقت خستگی، ناراحتی، سر ظهر و آشفتگی  ذهنی و شلوغی محیط فیلم نبینید. در این شرایط عملا چیز خاصی از فیلم نمی فهمید. البته شاید دیدن فیلم‌های اکشن و کمدی در این مواقع خیلی هم بد نباشد اما اگر می‌خواهید فیلم‌های جدی تری از کمدی و اکشن ببینید، مثلا به سراغ فیلم‌های کوبریک، هیچکاک، نولان یا پولانسکی و لینچ و کیشلوفسکی بروید هرگز بدون داشتن آرامش و ذهن خالی این کار را انجام ندهید. نه تنها لذت نمی برید بلکه ممکن است خیلی زود خسته شوید و دیدن را ولو کیفیت بالایی هم داشته باشد نیمه کاره رها کنید. لُب کلام اینکه قبل از دیدن فیلم ببینید حالش را دارید یا نه. اگر نداشتید کلا بی خیال شوید و بروید استراحت کنید.

    چه فیلمی را کی ببینیم

 عموما بهتر است فیلم‌هایی را که اکشن زیادی دارند، ترسناکند، جنایی معمایی اند و یا داستانشان در محیط تاریکی روایت می‌شود را شب‌ها ببینیم. اصولا در نور روز فیلم دیدن جذابیت چندانی ندارد. در نور فیلم دیدن کلا چندان جذاب نیست. غیر از این بود همه چراغ‌های سالن سینما را وقت پخش فیلم خاموش نمی کردند. لذت فیلم دیدن غرق شدن در دنیای فیلم است و وجود نور عموما مانع این مساله است. اما اگر در طول روز فیلم لازم شدید که این اتفاق در روزهای تعطیل معمولا به اوج خودش می‌رسد سعی کنید فیلم‌هایی برای دیدن انتخاب کنید که فضای شادی دارند، کمدی خوب است، ملودرام‌های خانوادگی هم گزینه مناسبی می‌تواند باشد. ولی خودتان هم فکر کنید می‌بینید انصاف نیست فیلم‌هایی مثلا «جاذبه»، «بین ستاره ای» یا فیلم ترسناک‌های کلاسیکی مثل «جن گیر» و «طالع نحس» را سر ظهری ببینیم.



وقت فیلم دیدن چه کارهایی انجام دهیم

چگونه از فیلم دیدن لذت ببریم؟

    درست نشستن

نه! واقعا شوخی نمی کنیم. درست نشستن برای دیدن یک فیلم بسیار مهم است. حتما نیازی نیست مثل سالن سینما روی صندلی خشک و خالی بنشینید اما سعی کنید یک سری اصول را رعایت کنید. اول اینکه تا جای ممکن دراز کشیده فیلم نبینید. لم دادن اشکال ندارد اما خوابیده فیلم دیدن باعث کاهش هیجان دیدن فیلم می‌شود. بهترین حالت این است که روی مبل بنشینید و پاهایتان را دراز کنید یا اگر توانش را دارید کمی شق و رق‌تر بنشینید تا تمرکز بهتری برای دیدن فیلم داشته باشید. لم دادن هم به شرطی خوب است که میزان نشسته بودنتان بیشتر از خوابیده بودن باشد. درست نشستن باعث می‌شود که احساس خستگی نکنید، در مواقع لازم به خوبی هیجان نشان دهید و حتی راحت‌تر فکر کنید. اما اگر مقابل صفحه نمایش فیلم بد بنشینید اول از همه خستگی بدنی به سراغتان می‌آید و همان‌طور كه گفتیم در حین خستگی فیلم دیدن اشتباه است. بعد هم وقتی شب‌ها به حالت دراز کش فیلم ببیند خواب خیلی زودتر از آن چه فکرش را کنید به سراغ شما می‌آید و خب معمولا برای کسی که خوابش بگیرد مهم‌ترین کار خوابیدن است حتی وقت دیدن بهترین فیلم تاریخ سینما!

    به اندازه خوردن

از همان ابتدا تا امروز رسم است که در سالن سینما مردم در حین فیلم خوراکی هم می‌خورند، از چیپس و ذرت بو داده و تنقلات تا ساندویچ و انواع نوشیدنی‌ها. به دلیل اینکه در سالن محدودیت‌های زیادی وجود دارد معمولا خوراکی‌ها مختصر و مفیدند اما مخاطب در خانه آزادی عمل کاملی در این زمینه دارد. در این شرایط باز بهتر است فیلم دیدن ارجح بر خوراکی خوردن باشد. مثلا بهتر است ناهارتان را هنگام فیلم دیدن نخورید، یا مثلا همه خوراکی‌های موجود در خانه را جلوی تلویزیون ردیف نکنید. گاهی خوردن یک چایی اول فیلم و خوردن همان تنقلات داخل سینما می‌تواند برای لذت نبردن از دیدن یک فیلم کافی باشد. به هر حال یادتان باشد در حال فیلم دیدن هستید و موقعیت فرق می‌کند با زمانی که گرسنگی مساله اصلی شماست. اگر هم واقعا گرسنه هستید خب اول غذا بخورید بعد با خیال راحت و شکم سیر فیلم ببینید.

    دست و رو شستن و غذا بار گذاشتن

دقت کرده‌اید بعضی‌ها وقت فیلم دیدن تازه یادشان می‌آید کلی کار نکرده دارند یا فیلم را می‌گذارند و بعد به سراغ انجام کارهای روزانه شان می‌روند. خب که این که دیگر فیلم دیدن نمی شود، اگر مدام از جای خود پا شوید یا سرتان داخل لپ‌تاپ باشد یا همزمان با تلفن همراه حرف بزنید، یا مدام به غذا سر بزنید یا همزمان لباس‌هایتان را بشویید، یا لباس اتو بزنید پس کی می‌خواهید فیلم ببینید؟ باور کنید ربطی به توانایی‌های خارق العاده شما ندارد، شما ممکن است در لحظه توانایی انجام ده تا کار را هم داشته باشید اما قطعا فیلم دیدن نمی تواند همزمان با انجام دادن کارهای دیگرتان باشد. پس انتخاب کنید، یا اول همه کارهایتان را انجام دهید، خودتان را از فشار بیرونی و درونی تخلیه کنید و بعد فیلم دیدن را شروع کنید یا فیلم تان را ببینید بعد به کارهای دیگری که مانده برسید. البته مختارید هر کاری دوست دارید انجام دهید اما اگر می‌خواهید واقعا فیلم ببینید و از آن لذت ببرید پس توصیه می‌کنیم فقط فیلم را ببینید.



:: موضوعات مرتبط: ، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 10:31


مجسمه ماموستا

هنرمند کردستانی در اعتراض به خودداری از نصب مجسمه ماموستا "قانع" شاعر بزرگ و اسطوره کرد در شهر مریوان ، این اثر خود را در خاک دفن کرد



:: موضوعات مرتبط: ایران همیشه سبز، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 7:56


بهتره همین جزایری کاندیدای ریاست جمهوری بشه



:: موضوعات مرتبط: ایران همیشه سبز، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 7:46


فرار مغزها

فرار مغزها +نمودارها-قسمت اول

پدیدۀ “فرار مغزها” چیز تازه ای نیست. “فرار مغز ها” برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، بر اثر مهاجرت دانشمندان و صاحبان فن، از اروپای جنگ زده به آمریکای شمالی، به خصوص به ایالات متحده، پا به عرصه وجود نهاد.

طی یک نظر سنجی در سال ۹۳ پاسخ ها حاکی از میزان دغدغۀ ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به ایران بوده است!!! با توجه به آنچه که عملا در کشور خود شاهد هستیم، بی شک درصد قابل توجهی از این پاسخ ها منوط و مشروط بر شرایط موجود مانند دریافت بورسیه تحصیلی و دیگر شرایط است که مانع از ارائۀ پاسخ صحیح تر به سوالات می شود.



:: موضوعات مرتبط: ایران همیشه سبز، ،

نوشته شده توسط مهدی افشارزاده در دو شنبه 6 ارديبهشت 1395

و ساعت 7:46



.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by mahdiiyar ::.
.:: Design By :
wWw.loxblog.Com ::.




این وبلاگ صرفا جهت راهنمایی،مشاوره و اطلاع رسانی ساخته شده است.آشنایی با قوانین پناهندگی زیر نظرسازمان ملل




دلنوشته
گوناگون
جملات ادبی
عکاسباشی
کاتاتونیک
زندگی زیباست
جملات و عکس نوشته های الهام بخش و زیبا برای زندگی
پاراگراف کتاب
اشعار
احمد شاملو
حكيم عمر خيام نيشابوري
سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)
پروین اعتصامی
قیصر امین پور
فریدون مشیری
ایران همیشه سبز
تونل زمان
فوتبال یعنی
ستاد مبارزه با چرندیات
به سوی دموکراسی
رگا
هیچ
مهدیاریسم
یک کلام حرف حساب
سبک زندگی
آلزایمر
کپشن خاص
کاف
دیالیکت




مهدی افشارزاده




آیا حذف اکانت مشکل ریپورت را حل می کند؟
اینستاگرام؛ چگونه فالوور بیشتری جذب کنیم؟
چرا «فاطما گل» این قدر پرطرفدار است؟
ربات های تلگرامی که شما را همه فن حریف می کند+ آموزش
ردیاب ارزان ماشین
همسریابی دائم
جلو پنجره جک جی 5
همه چیز درباره درگاه پرداخت

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تریبون تنهایی من و آدرس mahdiiyar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا












تنهایی , جملات زیبا , اس ام اس های عاشقانه , جملات عاشقانه , عکس , خیانت , عاشقانه , طبیعت , منظره , بوسه , بغل , رومانتیک , جملات زیبا,اس ام اس های عاشقانه,جملات عاشقانه , عاشقی , دلنوشته ,




»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 174
بازدید دیروز : 208
بازدید هفته : 382
بازدید ماه : 770
بازدید کل : 45587
تعداد مطالب : 1223
تعداد نظرات : 232
تعداد آنلاین : 1